میرحجت علی‌اکبر‌نژاد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا ، کنجاله کلزا را جایگزین خوبی برای کنجاله سویای وارداتی دانست و افزود: اگر تولید کلزا در استان به حدی افزایش یابد که نیمی از نیاز پروتئین صنعت دام و طیور استان را بتوان از طریق کنجاله این گیاه تامین کرد، از خروج حدود 41 میلیون دلار ارز برای واردات کنجاله سویا جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال تولید کلزا در گیلان هشت برابر شده و افزایش تولید این محصول در گیلان یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قیمت هر کیلو کنجاله کلزا سه هزار و 55تومان است، گفت: در جیره غذایی طیور به ازای هر 100کیلوگرم جیره خشک، 20درصد کنجاله و برای گوساله پرواری هم به ازای هر 100کیلوگرم جیره خشک، 15درصد از کنجاله استفاده می‌شود .
وی با بیان اینکه از هر هکتار مزرعه کلزا حدود 850کیلوگرم کنجاله به دست می‌آید، افزود: این مقدار کنجاله، پروتئین مورد نیاز پرورش هزار قطعه مرغ و 800راس گوساله پرواری را تامین می کند؛ البته در فرآیند پرورش باید از منابع پروتئینی دیگر هم استفاده شود.
علی‌اکبرنژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر پروتئین مورد نیاز صنعت دام و طیور گیلان با کنجاله سویا تامین می شود که آن هم اغلب وارداتی است، گفت: هر کیلو کنجاله سویای وارداتی تا به دست بهره برداران برسد، بیش از پنج هزار تومان تمام می شود.
به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان؛ فقط برای تامین پروتئین مورد نیاز صنعت و دام طیور استان، سالانه 244هزار تن کنجاله سویا به ارزش حدود 82میلیون دلار وارد می‌شود که در صورت استفاده از کنجاله کلزا، بطور میانگین می توان حدود 50درصد در هزینه های تامین کنجاله برای صنعت دام و طیور صرفه جویی کرد.
سطح زیر کشت این محصول در شهرستان رودبار حدود 850 هزار هکتار است که از این میزان 90 درصد بصورت دیم ، 10 درصد بصورت آبی و توسط 177 کشاورز کشت می شود.
پیش بینی می شود برداشت محصول کلزا در سال جاری حدود یک هزار و 200 تن باشد.
کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است، رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.