مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه در همه جای دنیا پیش‌بینی‌ها با عدم قطعیت همراه است، گفت: دقت نرم افزارهای پیش بینی موبایلی بیش از دقت پیش بینی‌های سازمان هواشناسی نیست.

محمد دادرس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در رشت، در خصوص وضعیت هوای استان در ماه‌های آینده برای بخش کشاورزی استان اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر در استان و حوضه آبریز سد سفید رود، به نظر می‌رسد که چالش کمتری در حوضه آب و کشاورزی بویژه در نواحی که تحت آبیاری سد سفیدرود هستند ، در سال آبی پیشرو وجود داشته باشد.

بارش های بهاره در گیلان نرمال خواهد بود

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه از سوی دیگر پیش‌بینی‌های اقلیمی نیز حکایت از نرمال بودن بارش‌ها در فصل بهار در سطح استان دارد، اظهار داشت: همچنین اداره کل هواشناسی گیلان بطور ویژه در زمینه هواشناسی کشاورزی فعالیت کرده و بصورت هفتگی و با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی استان، توصیه‌های هواشناسی کشاورزی صادر می‌کند که از طرق مختلف در اختیار کاربران قرار دارد.

وی در خصوص نرم افزارهای خارجی پیشی بینی هوا و میزان دقت و قابل اعتماد بودن آنها با تصریح بر اینکه نرم افزارهایی که در گوشی های موبایل پیش بینی ارائه می‌کند ، می توانند بعضی از نیازهای کلی و روزانه کاربران و مردم را پوشش دهند گفت: اما از آنجا که دسترسی به اطلاعات پایه و اقلیمی منطقه و نیز ویژگی های محلی ندارند در بعضی موارد با چالش هایی روبرو هستند.

پیش بینی های نرم افزارهای هواشناسی موبایلی دقیق نیستند

مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: به عنوان نمونه این نرم افزارها توانایی پیش بینی بعضی از پدیده های هواشناسی نظیر باد گرم را ندارند.

دادرس با تاکید بر اینکه این نرم افزارها بصورت ماشینی بارگذاری شده و تجارب کارشناسان محلی در آنها لحاظ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین این نرم افزارها در مواردی با خطا همراه هستند و همچنین دقت این نرم افزارها بیش از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و یا ادارات کل استانها نیست.

وی با اشاره به اینکه این سایت ها نیز با نزدیک شدن به زمان پیش بینی شده، پیش بینی خود را تغییر داده و اصلاح می کنند خاطرنشان کرد: از آنجا که اطلاعات لحظه ای ایستگاه‌های هواشناسی استان و کشور بصورت بین المللی پخش می‌شوند این سایت ها از داده‌های لحظه ای ایستگاهها نیز استفاده کرده و آنها برای مردم نمایش می دهند.

دادرس در پایان بیان داشت: در اینجا باید بر این نکته تاکید کنم که در همه جای دنیا ، پیش بینی‌های صادر شده با عدم قطعیت همراه است و همه پیش بینی ها چه داخلی و چه خارجی با درصدی از احتمال بیان می شوند و همواره درصدی از خطا وجود دارد و این موضوع صرفا شامل هواشناسی ایران نیست و مربوط به علم هواشناسی است. معادلات حاکم بر جو از دسته معادلاتی هستند که حل دقیق ندارند و با تقریب حل می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.