حبیب جهانساز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : با فرارسیدن فصل برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور ، تاکنون بیش از نیمی از کارخانه های چایسازی موفق به امضای قرارداد با این سازمان شده اند و بقیه نیز بتدریج آماده انعقاد و امضاء قرارداد هستند.
وی خاطرنشان کرد: کارخانه های چایسازی آماده تحویل برگ سبز چایکاران هستند ولی به علت سرمای هفته اخیر هنوز برداشت جدی از برگ سبز آغاز نشده است که با روزهای آفتابی پیش رو تا اواخر هفته آینده برداشت رسمی برگ سبز چای از باغ های شمال کشور آغاز می شود.
وی افزود : 178 کارخانه چایسازی در گیلان و مازندران در زمینه عمل آوری چای فعال هستند و هر ساله بیش از 150 کارخانه برای خرید تضمینی برگ سبز، با سازمان چای به عنوان نماینده دولت قرارداد می بندند.
وی با اشاره به سرمای شدید در اوایل هفته جاری و تاثیر آن بر برگ سبز چای گفت:بر اثر سرمای شبانه دو شب گذشته خسارت جزئی به برگ سبز در برخی باغ های چای گزارش شده که این موضوع درحال بررسی است.
وی یادآور شد: سال گذشته تعداد 75 کارخانه حدود 57 میلیارد ریال از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تسهیلات دریافت کردند و تاکنون 26 کارخانه برای دریافت حدود 28 میلیارد ریال با بهره چهار درصد جهت دریافت وام به بانک های قرض الحسنه مهر و توسعه تعاون معرفی شده اند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 112 هزار و 700 تن برگ سبز چای از باغ های گیلان و مازندران برداشت شد که از این میزان 25هزار و 600 تن چای خشک با کیفیت در کارخانه های چایسازی تولید شد.
برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 32 هزار و750 ریال و برگ سبز درجه دو، 18 هزار و 492 ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب 20 و 21 درصد افزایش داشته اند.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند و 90 درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان قرار دارد.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.