به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عباسی روز چهارشنبه در همایش استانی گرامیداشت هفته سلامت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت اظهار داشت: کم تحرکی به گونه ای شده که به دوران نوزادی برگشته ایم.
وی با بیان این که بیماری های غیرواگیر اصلی ترین تهدید کننده سلامت است، افزود : ساخت بیمارستان و فراهم کردن تجهیزات در این مراکز ما را به سمت کنترل بیماری های غیرواگیر نمی برد، بلکه مراقبت های اولیه بهداشتی راهکاری برای پیشگیری از این بیماری هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون، سرطان و غیره تک تک افراد بایستی به موضوع خودمراقبتی توجه جدی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به نقش آموزش برای پیشگیری از بیماری های مختلف اظهار داشت: آموزش اثربخش ترین و کم هزینه ترین راه ارتقاء سلامت جامعه است بنابراین توجه به این مهم ضروریست.
عباسی با مهم دانستن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی به این مهم تاکید دارد بنابراین بایستی خدماتی تعریف کنیم که به صورت عادلانه ارایه شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش مراقبت های اولیه بهداشتی در سلامت روان اضافه کرد: سلامت روان موضوع گسترده ایست که با شهرنشینی و توسعه شهرها ارتباط دارد که اگر درست به این مهم نپردازیم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت 969 خانه بهداشت در استان گیلان اظهار داشت: خانه ها و مراکز بهداشتی راهبردی برای پیشگیری از کنترل بیماری ها از جمله بیماری های غیرواگیرست که بایستی به این مراکز توجه شود.
اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده؛ دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران ها، سبک زندگی سلامت محور و سلامت جمعیت و خانواده روز شمار هفته سلامت است.
شعار امسال هفته سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.