مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت سه اثر فرهنگی و تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیر انتخابی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار گیلان از ثبت سه اثر فرهنگی و تاریخی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

وی خانه دیوان بیگی، خانه نبی زاده و امامزاده عین علی ماسوله سه اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شده عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه افزود: در نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار گیلان آمده هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار شود برابر ماده ۵۸۸ لغایت ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی و تعزیرات حکومتی و مجازت های بازدارنده جرم محسوب شده و پیگیر قانونی دارد.

در متن نامه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به مصطفی سالاری استاندار گیلان آمده است:

در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی “خانه دیوان بیگی” واقع در استان گیلان، شهرستان رشت، محله ساغریسازان، بادی الله، که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۱۷۲ مورخ ۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۷‬ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمائید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذیربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمائید.

همچنین در نامه‌هایی جداگانه مراتب ثبت خانه نبی زاده به شماره ۳۲۴۸۰ در تاریخ ۲۶ فروردین سال ۹۸‬ و امامزاده عین علی ماسوله به شماره ۳۲۴۷۹ در تاریخ ۲۴ فروردین امسال ‬ به استاندار گیلان ابلاغ شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.