حذف برنامه نود از شبکه سه سیما، در عصری که دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای از هر فرصتی برای جذب مخاطب ایرانی به سود خود بهره می‌برند، اشتباهی محض تلقی شده، از همین رو میرباقری معاون سیما در صحبتی که با عادل فردوسی‌پور داشته، تصمیم دارد برنامه نود را با همان سبک و سیاق خودش به یکی از شبکه‌های یک یا دوی سیما منتقل کرده و با همان اسم و محتوی در بخش دیگری از سازمان تهیه و پخش نماید تا شبکه سه و مدیر جوان و بی تجربه اش سه شوند. با این حال هنوز معلوم نیست میرباقری که تا این حد به فردوسی پور اعتماد دارد و حامی برنامه نود است و این قدرت را هم به لحاظ قانونی داشت تا مدیر ارزشی شبکه سه را مجاب به کوتاه آمدن کند چرا از قدرت قانونی اش استفاده نکرد؟
نود فقط یک برنامه ورزشی ساده نبود که به تشریح و توضیح مسابقات فوتبال بپردازد، بلکه فردوسی پور عادل، تلاش کرد در بخش‌های مختلف آن، فوتبال را از دل روابط فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی عبور دهد، این نگاه متمایز به پدیدهٔ فوتبال بود که ماندگاری نود از 23 مرداد 1378 تاکنون را باعث و بانی شد.
او صفایی فراهانی و دادکان را به برنامه می آورد تا رییس جمهوری که باعث تعلیق فوتبال شده بود را چهار میخه کند؛ او نمایندگان موافق و مخالف انتقال تیم های پایتخت به شهرستانها را به برنامه می آورد و در یکی از طولانی ترین برنامه های فوتبالی اش با کمک رای و نظر مردم به مجلسی ها فهماند که اشتباهی تاریخی کرده اند؛ او حتی جسته و گریخته در برنامه هایش از روشنفکران و هنرمندانی که خیلی محبوب مردم و البته مغضوب برخی ها! بوده اند، یاد می کرد. به طور مثل وقتی اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار شد، در حالی که تلویزیون پوشش مناسبی به این اتفاق نداده بود، فردوسی پور با تمام قوا از فرهادی و موفقیتش تجلیل کرد. و یا در حالیکه برنامه فوتبالی در حال پخش است از افتخارافرینی وزنه برداران و کشتی گیران نیز غافل نمی ماند. او حتی برنامه فوتبالی نود را به برجام نیز گره زد و گفتگویی جالب با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از آن توافق تاریخی انجام داد که اگرچه هرگز مجوز پخش آن را دریافت نکرد اما دو مرد محبوب ایرانی را برای همیشه در دل مردم بیمه کرد. او در افشای فساد فوتبال و انتقاد از مسئولان ورزش همیشه پیشگام بوده است. اینها راز ماندگاری نود بود.
حال یک مدیر جوان و بسیجی، فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق وارد گود شده و می خواهد محبوبیت عادل را نادیده بگیرد؛ اما مگر می شود؟
یکبار در مهرماه سال گذشته تلاش کرد این برنامه رو حذف کند، حتی دو هته پیاپی موفق شد جلوی پخشش را بگیرد، اما تاب مقاومت در برابر مردم را نیافت؛ این بار نقشه کشید به جای نود، عادل را حذف کند؛ ابتدا مانع از حضور کارلوس پویول در ویژه برنامه جام جهانی فردوسی پور شد و سپس کلا وی را از کنداکتور ویژه برنامه های جام ملت های آسیا کنار گذاشت، فروغی به این هم اکتفا نکرد؛ در زمستان 97، تلویزیون دو سری نظرسنجی انجام داد و قصد انتخاب بهترین برنامه سازمان صداوسیما را داشت، اما عده ای تلاش بسیار کردند تا برنامه نود را از قرار گرفتن در رده نخست بهترین برنامه سازمان دور کنند، تلاشی که در ظاهر موفق به انجامش شده بودند اما چندی بعد با افشاگری وزیر ارتباطات راز این تقلب بزرگ برملا شد و صداسیما مجبور شد حق عادل را به وی برگرداند و جایزه بهترین برنامه تلویزیون را به فردوسی پور دهد.
فروغی که فضا را تنگ دید، دیگر از پشت نقاب بیرون امد و مبارزه را علنی کرد و عادل را رسما از نود اخراج کرد و وقتی تلاشش برای یافتن مجری جایگزین برای عادل بی نتیجه ماند، اخرین تیر خود را نیز رها کرد و کلا نود را از کنداکتور شبکه سه حذف کرد و حتی دکور برنامه را از استودیو کند و دور ریخت. او فکر می کرد با این کار برای همیشه از شر عادل و برنامه محبوبش راحت شده است، اما در طرفه العینی میر باقری معاون سیما به عادل پیشنهاد داد؛ نود را با همان قدرت و صلابت در یکی از شبکه های یک یا دو اجرا کند.
شبکه هایی که بعد از روی کار آمدن شبکه سه از مخاطبانش کاسته شد و اکنون این فرصت را دارند با در آغوش کشیدن محبوب ترین برنامه تلویزیونی جایگاه از دست رفته خود را بیابند و مدیر جوان و ارزشی شبکه سه که به جای افزایش مخاطب، تلاش هایش در راستای کاهش مخاطب این شبکه تلوزیونی است را به حال خود رها کنند.
معلوم نیست میرباقری که اینقدر به برنامه نود و مجری محبوب و توانمندش اعتماد دارد چرا نتوانست آن را در همان شبکه سه حفظ نماید.
در هر صورت عادل حتی برای اینکه فرزندش را رها نکند به پیشنهاداتی چون قائم مقامی شبکه ورزش یا مدیر روابط عمومی وزارت ورزش پاسخ منفی داد تا نود یتیم نشود و اکنون این پیشنهاد میرباقری فرصت مناسبی است تا شبکه سه و مدیر جوانش را سه کند.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.