به گزارش خبرنگار ایرنا، با تغییر سرنوشت کره زمین توسط بشریت در کوتاه ترین زمان ممکن از انقلاب صنعتی ، هم اکنون نوع استفاده از منابع انرژی توسط بشر و تبعات حاصله از آن همچون گازهای گلخانه ای و زباله های مختلف ، حیات آیندگان را تهدید می کند و اگرچه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته اقدامات جدی عملی را به کار بسته اند اما فعالیت های نمادین از جمله ساعت زمین برای جلب توجه عموم مردم به این امر مهم برگزار می شود.
ساعت زمین، رویدادی جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی حیاط وحش در سال 2007 در کشور استرالیا کلید خورد که بر اساس آن در آخرین شنبه ماه مارس هر سال، از ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی برگزار شده و شهروندان با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت، آگاهی و فرهنگ سازی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را یاد آور می شوند.
با گذشت 12 سال از آغاز این پویش جهانی که مقابله با آثار تغییرات اقلیمی، دغدغه اصلی فعالان محیط زیست در سراسر جهان است.
از سوی دیگر اختصاص ساعتی مشخص در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع‌رسانی درباره تغییرات اقلیمی، اقدام بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود که با اقبال جهانی روبه‌رو شده است.
اما این اقدام برای نخستین بار در کشورمان در سال 1390 و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و در سال های بعد تعداد بیشتری از شهرها و سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، و پل سفید اهواز و سایر ابنیه و سازه های معروف نیز چراغ‌های خود را خاموش و در این اقدام زیست محیطی مشارکت کردند.
اما شهروندان بندرانزلی که از سال 1393 رویداد ساعت زمین را گرامی داشته اند، با وجود بارش رحمت الهی و در محل موزیک جیکا در محوطه تاریخی شهرداری، ساعت زمین را گرامی داشته و با تجمع گسترده در این فضا قدردانی خود را از طبیت ابراز داشتند.
علی شکورپور عروسک ساز معروف عروسک های غول پیکر در بندرانزلی و کارگردان تئاتر که پرفورمنس مفهومی برای ساعت زمین با تکنیک بلک لایت در حضور حاضران در این مراسم اجرا کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرفورمنس مفهومی به مناسبت روز زمین برگزار شد که به نوعی تلاش شد که جلوه ای از آفرینش را به نمایش بگذارد .
وی افزود: در این پرفورمنس +60 به عنوان المانی برای ساعت زمین در زیر پای انسان قرار گرفت و با پروانه هایی که اطراف انسان در حال پرواز بود، این مضمون را برسانیم که باید مراقب زمین بود.
شکورپور با اظهار تشکر از زحمات بازیگرانش به جهت آماده سازی و اجرای این پرفومنس در مدت زمان کوتاه و با یک روز تمرین گفت: در این پرفورمنس سعی شد با رویاپردازی و استفاده از نور ماورای بنفش و رنگ ها و موسیقی مفهوم مراقبت از زمین در 12 دقیقه برای مخاطبان القا شود.
وی افزود: فاطمه رستگارنژاد، مهدی نوری، محمد رمضان نیا، سینا غلام زاده ، پویا کشتکار دوست و اسماعیل مهدوی در اجرای این پرفورمنس به من کمک کردند که جا دارد از تلاش همه دوستان تشکر کنم .
لیلا مسروری شهروند فعال در حوزه محیط زیست نیز بیانیه رویداد جهانی ساعت زمین را قرائت کرد که در آن علاوه بر ساعت زمین ، بر لزوم انتقال قانونی روز صید و شکار معیشتی از اواخر هفته به اواسط هفته برای جلوگیری از شکار تفریحی زیست مندان تاکید شده است.
به گزارش ایرنا ، طبق برآوردها، اگر 30 میلیون مشترک برق در ایران، هرکدام، تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت 20:30 تا 21:30 در این روز خاموش کنند، موجب صرفه جویی سه هزار مگاواتی مصرف انرژی می شوند.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.