حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در آخرین روزهای سال 1397 در جریان سفر به گیلان، سال گذشته را ' سالی دشوار ولی پر افتخار' نامگذاری کرد و سنگینی بار دشواری این سال از دوش مردم این استان با افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت، کاسته و تبدیل به شادی شد؛ موضوعی که سال ها مردم گیلان و همچنین مردم دیگر نقاط کشورمان منتظر شنیدن آن بودند و نخستین مسافران این قطار، جمعی از خانواده های معظم شهدا بودند که به مشهد مقدس عزیمت کردند.
سفر رئیس جمهوری برکات دیگری نیز برای گیلان داشت و می توان گفت همه اتفاقات سالی که گذشت؛ تحت الشعاع پروژه ها و طرح هایی که افتتاح یا کلنگ احداث آنها به زمین زده شد؛ قرار گرفت ضمن آنکه یک هزار و 933 میلیارد تومان اعتبار ، ارمغان دیگری برای مردم استان بود که نوید سالی پرتلاش می دهد با این وجود؛ مرور مهمترین رویدادها خالی از لطف نخواهد بود.

*** فصل بهار؛
- سیلاب جان سه نفر را در رودسر گرفت
وقوع سیلاب در منطقه اشکورات شهرستان رودسر در شرق استان، جان سه نفر شامل دو زن و یک کودک را گرفت.
- استقبال از علیرضا جهانبخش در رشت
مردم استان گیلان در مراسم استقبال از علیرضا جهانبخش بازیکن گیلانی تیم ملی فوتبال کشورمان در پیاده راه فرهنگی رشت ، سنگ تمام گذاشتند.
- نخستین مدیرکل زن ورزش کشور در گیلان منصوب شد
مریم بخشی به عنوان نخستین مدیرکل زن ورزش و جوانان کشور در استان گیلان منصوب شد.
- سرمایه گذاری آذربایجان در بارانداز راه آهن آستارا
جمهوری آذربایجان برای توسعه بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان، 60 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند و بهره برداری از حمل و نقل کالا در این خط ریلی به مدت 15 سال به آن کشور واگذار شده است.
- انتصاب نماینده ولی‌فقیه در گیلان
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام حاج شیخ رسول فلاحتی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام‌جمعه رشت منصوب کردند.
- 40 هزار جلد کتاب خطی و سنگی در کتابخانه ملی موجود است
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: 40 هزار جلد کتاب خطی و سنگی و حدود سه میلیون جلد کتاب چاپی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است و این سازمان از فرهنگ و تاریخ دیرین ایران، نگهداری و حفاظت می کند.
- 60 درصد آثار تاریخی گیلان به ثبت ملی رسید
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: سه هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که 60 درصد این آثار به ثبت ملی رسیده است.


*** فصل تابستان؛
- سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به گیلان
در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران با ورود نخستین محموله تجاری از این کریدور به بندر کاسپین به طور رسمی راه اندازی شد.
- خشکسالی با تنش آبی در 85 روستای گیلان چهره نمایاند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: خشکسالی با تنش آبی در 85 روستای استان چهره خود را نشان داد.
- استعفای شهردار رشت
مسعود نصرتی شصت و پنجمین شهردار رشت، استعفانامه خود را به رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت ارائه و از سمت خود استعفا کرد.
- کاردوست ارزشمندترین بسکتبالیست ایران شد
اصغر کاردوست ورزشکار گیلانی عنوان ارزشمندترین بسکتبالیست سال 96 ایران را به خود اختصاص داد.
- نیروگاه برق آبی سد آیت الله بهجت گیلان به بهره برداری رسید
با حضور وزیر نیرو ، نیروگاه برق آبی 6.3 مگاواتی سد آیت الله بهجت استان گیلان با سرمایه گذاری 207 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید؛ نخستین نیروگاه تجدیدپذیر برق آبی کشور نیز در شهرستان تالش افتتاح شد.
- عزاداری دهه اول محرم ماسوله ثبت ملی شد
مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله بیان کرد: نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم ماسوله، میراثی معنوی و ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است.
- ناوگروه ناوگان شمال به مسابقات جام دریا اعزام شد
برای دومین بار متوالی ناوگروه ناوگان شمال متشکل از دو ناو موشک انداز جوشن و پیکان به مسابقات بین المللی جام دریا در جمهوری آذربایجان اعزام شد.

*** فصل پاییز؛
- انجام سرمایه گذاری برای تولید دو نوع خودرو در گیلان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از سرمایه گذاری برای تولید دو نوع خودرو در استان خبر داد و گفت که بر اساس پیش بینی ها زمینه اشتغال پنج هزار نفر به صورت مستقیم فراهم می شود
- نیروهای راه‌آهن شمال با اولویت گیلانی‌ها جذب می‌شوند
استاندار گیلان تصریح کرد که نیروهای راه‌آهن شمال از طریق یک فرآیند رقابتی و با اولویت گیلانی‌ها جذب می‌شوند.
- آغاز حرکت آزمایشی قطار قزوین - رشت
قطار قزوین - رشت با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه حرکت خود را به صورت آزمایشی از ایستگاه قزوین آغاز کرد.
- گشایش چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان
چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان و سیصد و هفتادمین نمایشگاه استانی کشور در رشت گشایش یافت.
- سفر بازرسان یونسکو به گیلان
بازرسان یونسکو بمنظور بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی (Hyrcanian Forests) در لیست میراث جهانی یونسکو به استان گیلان سفر کردند.
- هادی پور مدال طلای گرندپری انگلستان را بر گردن آویخت
آرمین هادی ‌پور تکواندوکار ملی پوش گیلانی عنوان قهرمانی و مدال طلای مرحله چهارم مسابقات گرند پری در منچستر انگلیس را کسب کرد و به یکسال انتظار تیم ایران برای رسیدن به نشان زرین در این رویداد مهم پایان داد.
- تخریب پنج پل و آسیب به تأسیسات زیربنایی 12 شهرستان گیلان بر اثر سیلاب
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان بیان داشت بارش های شدیدی که وقوع سیلاب را در بسیاری از مناطق استان به همراه داشت، موجب تخریب پنج پل شده است، استاندار گیلان نیز گفت که بارش باران شدید و وقوع سیلاب، به تاسیسات زیربنایی 12 شهرستان استان آسیب جدی وارد کرد.

*** فصل زمستان؛
- میزبانی گیلان برای برگزاری مسابقات کشتی انتخابی تیم ملی
رقابت های کشتی قهرمانی نوجوانان کشور و انتخابی تیم ملی، به میزبانی استان گیلان و در رشت برگزار شد.
- سه پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در گیلان افتتاح شد
سه پروژه زیست محیطی استان گیلان شامل تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح شد.
- اولین کارگاه آموزشی کشت هیدروپونیک در گیلان افتتاح شد
اولین کارگاه آموزشی کشت گلخانه ای هیدروپونیک با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان در مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشاورزی امام خمینی (ره) رشت افتتاح شد.
- ثبت 60 اختراع در گیلان
رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 60 اختراع در استان ثبت شد که 50 درصد از آن وارد فرآیند تبدیل ایده به ثروت شده است.
- گیلان جزو سه استان برتر کشور در اکران فجر شناخته شد
معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اقبال 10 هزار و 600 نفری از اکران همزمانی فیلم فجر در گیلان، اعلام کرد: این استان با اکران 15 فیلم منتخب از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، جزو سه استان برتر کشور شناخته شد.
- 1280 پروژه همزمان با دهه فجر در گیلان به بهره برداری رسید
استاندار گیلان گفت: امسال یک هزار و 280 پروژه به ارزش یک هزار و 850 میلیارد تومان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گیلان افتتاح شد.
- اولین اطلس جامع طبیعت شناسی گیلان منتشر شد
کتاب اطلس جاذبه های طبیعی گیلان به عنوان اولین اطلس جامع طبیعت شناسی گیلان، حاصل تلاش دو تن از پژوهشگران استان منتشر و وارد بازار نشر شد.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.