مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان صبح چهارشنبه با اشاره به مسمومیت 18 نفر در یک واحد مسکونی با گازمونواکسید کربن طی روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: مسافران و هم استانی ها بایستی به توصیه ها، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن توجه جدی داشته باشند.
پیمان اسدی افزود: بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با گاز مونواکسید کربن هستند، بنابراین استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت بایستی توجه جدی شود.
وی اظهار داشت: مسافران نوروزی بایستی به این مهم توجه داشته باشند که از روشن کردن گاز پیکنیک در چادر مسافرتی خودداری کنند که این کار عاملی برای مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.
گاز منوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بوست که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود، علائم مسمومیت با منوکسید کربن می تواند شبیه علایم آنفلوآنزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا شده اند و سعی در خواباندن خود می کنند.
سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری از علائم مسمومیت با گازمونواکسید کربن است. در برخورد با افرادی که دچار مسمومیت با گازمونواکسید کربن شده اند؛ اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و ورود آنها به هوای آزاد است، برای این کار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید.
در و پنجره ها را سریع باز کرده و با اورژانس 115 و آتش نشانی تماس گرفته و آدرس دقیق را اعلام کنید، هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید، اتصالات گاز را ببندید، از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید.
مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در روستای گت کسر شهرستان تالش در غرب استان گیلان، صبح دیروز (سه شنبه) 18 نفر را در یک واحد مسکونی راهی بیمارستان کرد. دوشنبه گذشته نیز در شهرستان آستارا چهار نفر از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن نجات یافتند.
طرح امداد نوروزی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان از بیست و پنجم اسفندماه گذشته در 62 پایگاه استان به اجرا درآمد و تا پانزدهم فروردین ادامه دارد. در اجرای طرح امداد نوروزی 115 گیلان، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو موتورلانس و 120 دستگاه آمبولانس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با 450 نیرو به کار گرفته شده است.
در اجرای طرح امداد نوروزی 115 گیلان، 30 کمپ سلامت نوروزی در استان با هدف ارتقاء امدادرسانی در مسیرهای پرتردد فعال شده که در این کمپ ها در صورت نیاز فوریت های پزشکی به مسافران و هم استانی ها ارائه می شود و مردم می توانند در صورت نیاز با شماره 115 تماس گرفته و از خدمات رایگان این مرکز بهره مند شوند.
115 گیلان دارای یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو موتور لانس و 120 دستگاه آمبولانس است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.