مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با ارائه گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، از تکمیل عملیات توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان و احداث کتابخانه عمومی چوبر تالش در سال ۹۸ خبرداد.

به گزارش ایلنا از رشت، پریسا کرمی در خصوص مهمترین رویدادهای فرهنگی سال ۹۷ در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، با اشاره به نقش پررنگ کتابخانه‌های عمومی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، گفت: این جایگاه ویژه ایجاب می‌کند تا از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای رسیدن به اهداف مورد نظر بهره ببریم که خوشبختانه با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده توانستیم در جهت سیاست‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گام‌های مثبتی برداریم.

کرمی ایجاد جذابیت خواندن در کتابخانه های عمومی را یکی از مهمترین اهداف این مجموعه در استان گیلان عنوان کرد و با اشاره به برگزاری بسیاری از ویژه برنامه های فرهنگی با این رویکرد، استقبال عموم مردم از این برنامه‌ها و رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای استان گیلان در سال۹۷ را نشان دهنده، موفقیت در این حوزه دانست.

رشد ۱۷.۵ درصدی سرانه عضویت در کتابخانه های عمومی

وی در ادامه به رشد شاخص های مختلف مطالعه در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: استان گیلان با داشتن ۱۰۴ باب کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل و عضویت بیش از۶۴ هزار گیلانی در این کتابخانه‌ها، امروز از لحاظ شاخص‌های مطالعه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از رشد سرانه مطالعه در شاخص‌های مختلف نسبت به یک سال گذشته خبرداد و گفت: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت ۱۷.۵درصد، امانت کتاب ۳۶ و در شاخص منابع کتابخانه‌ای رشد ۲ درصدی داشته است.

بهره‌برداری از هفتمین کتابخانه عمومی خیرساز گیلان در دهه فجر

کرمی در ادامه یکی از مهمترین زمینه‌های رشد و توسعه کتابخانه‌های عمومی و در نتیجه گسترش فرهنگی مطالعه کتاب را حضور خیرین و حامیان کتاب عنوان کرد و گفت: خیرین کتابخانه‌ساز در سال‌های گذشته ۶ باب کتابخانه عمومی در گیلان احداث و به مردم گیلان هدیه کرده‌اند که تکمیل و افتتاح کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی شهر واجارگاه شهرستان رودسر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هفتمین کتابخانه خیرساز استان بوده است. خوشبختانه نهضت کتابخانه‌سازی امروز به عنوان یکی از اصول اعتقادی خیرین در گیلان تبدیل شده است.

برگزاری ۱۵۵ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی با حضور فرمانداران

کرمی همچنین یکی دیگر از بسترهای رشد و توسعه کتابخوانی در استان را تشکیل جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در سطح استانی و شهرستانی با حضور فرمانداران، بخشداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی، چهره های فرهنگی و اجتماعی و مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی برشمرد و گفت: برگزاری ۱۵۵ جلسه در سال۹۷ با تصویب بیش از یک هزار و ۸۵ مصوبه از دستاوردهای جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بوده است.

برگزاری بیش از ۲۳۰۰ برنامه فرهنگی در سطح ملی، استانی و شهرستانی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به پیش بینی و اجرای برنامه های فرهنگی ویژه در سال ۹۷ گفت: برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت بیش از۳۰ هزار نفر از گیلانی‌ها، میزبانی از نخستین جشنواره منطقه ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور ۵۴ نفر از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان‌های گیلان، مازندران، قزوین و گلستان، آیین تجلیل از نعیمه اسلاملو، نویسنده متعهد و برجسته کشور در حوزه عفاف و حجاب و خانواده در قالب اجرای طرح ملی «چهل قلم»، حضور پررنگ در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان گیلان با دعوت از نویسندگان برجسته گیلان و برگزاری برنامه‌های ویژه، اجرای طرح ملی «کتابخانه گردی» در کتابخانه عمومی شمسی موسوی شهر واجارگاه و پویش «کتاب خوان مجازی»، برخی از مهمترین برنامه های اجرا شده در این استان بوده است.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان کتابخوان ایران با عنوان «نشان هدهد سفید»، جشنواره خاطره نویسی کتابداران و نیز برگزاری آیین تکریم مقام کتابداران و حامیان کتاب استان گیلان، دیدار با خانواده معظم شهدا، برگزاری نشست کتاب خوان روز شهدا، برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت، برگزاری آیین درختکاری همزمان با هفته محیط زیست، بازدید نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت و فرمانده سپاه قدس از کتابخانه های عمومی و پروژه کتابخانه مرکزی رشت و گیلان و رونمایی از چند عنوان کتاب کودک با حضور فرماندار شهرستان رشت در کتابخانه عمومی کودکان باران، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این استان بوده است.

همچنین برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای، ۱۶۰ نشست کتاب‌خوان دانش‌آموزی، ۳۰ نشست کتاب‌خوان ویژه، ۵۷۰ کارگاه آموزشی، ۶۰۰ دوره آموزشی قصه‌گویی، برگزاری ۵۵ نشست نقد و رونمایی کتاب در کتابخانه‌های عمومی، ۵۸۰ نمایشگاه کتاب در مناسبت‌های مختلف و ۶ کارگاه تخصصی ویژه کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در گزارش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در سال۱۳۹۷ بود.

اهدای بیش از ۲۶۰۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به رشد ۲ برابری شاخص مراجعه به در کتابخانه‌های این استان در سال۹۷ نسبت سال ۹۶ گفت: خوشبختانه درسال ۱۳۹۷ بیش از ۲۶۰۰۰ نسخه کتاب و منابع آموزشی به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط مردم، سازمان‌ها و نهادها، ناشران استان و کشور به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است. اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در همین مدت علاوه بر منابع اهدایی، با هدف بروزرسانی منابع کتابخانه‌ها، حمایت از نویسندگان و ناشران بومی استان و تقویت منابع بوم شناسی کتابخانه ها، بیش از ۱۰۰۰ نسخه کتاب به ارزش ۳۶۸ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، خریداری و در اختیار اعضای کتابخانه ها قرار داده است.

کرمی در ادامه به همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با «انجمن مردم نهاد حامی» در زمینه اجرای طرح «کوله کتاب» با هدف توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و فرهنگی در مناطق دور افتاده و محروم نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ارزشمند از ابتدای سال ۱۳۹۷، با ارسال۱۰ کوله کتاب حاوی ۱۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف چون کودک و نوجوان، رمان و سبک زندگی در مناطق روستایی صعب العبور و کمتر توسعه‌یافته شهرستان‌های رشت، آستارا، لاهیجان، شفت، لنگرود، آستانه اشرفیه و رودبار اجرایی شد.

وی در ادامه به انتخاب کتابخانه عمومی مشارکتی بنت الهدی (س) فومن به عنوان کتابخانه برتر مشارکتی کشور اشاره کرد و گفت: این انتخاب که در مراسمی همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولین کشوری، چهره های فرهنگی کشور و مدیران، مسئولین کتابخانه ها و کتابداران کشور برگزار شد، یکی از مهمترین رویدادهای سال ۱۳۹۷ برای استان ما بود.

انعقاد ۸ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه های اجرایی و موسسات مختلف

پریسا کرمی در ادامه به همکاری با دستگاه های اجرایی و موسسات مختلف فرهنگی در حوزه گسترش فرهنگی مطالعه در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ هشت تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه ها و موسسات استان منعقد شد که از مهمترین بخش های این تفاهم نامه‌ها می‌توان به اجرای طرح استانی «گیل آموج» شامل تجهیز ناوگان هوشمند حمل و نقل درون شهری به چکیده برخی کتاب‌ها، تامین منابع مالی احداث و تجهیز کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان توسط «بنیاد علمی آموزشی قلمچی»، اجرای طرح الحاق کتابخانه های مدارس تازه تاسیس به عنوان کتابخانه های مشارکتی نهاد کتابخانه های عمومی، تامین منابع در حوزه گیلان شناسی از سوی حوزه هنری و مرکز گیلانشناسی دانشگاه گیلان، اجرای برنامه های مشترک فرهنگی و استفاده از ظرفیت تبلیغاتی سپاه قدس گیلان در ترویج فرهنگ مطالعه و نیز همکاری های دوجانبه با صدا و سیمای مرکزی گیلان، به عنوان مهمترین دستاوردهای امضای این اسناد همکاری اشاره کرد.

تلاش برای احداث و تکمیل ۱۱ کتابخانه عمومی در استان گیلان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان یکی از مهمترین مباحث پیش روی مجموعه را تعیین تکلیف وضعیت پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی در استان گیلان عنوان کرد و گفت: احداث ۱۱ باب کتابخانه عمومی در استان گیلان با پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۹۵ درصد می‌تواند به حل یکی از مهمترین مشکلات استان در حوزه سرانه فضای مطالعه کمک کند. خوشبختانه مسئولان استانی برای تکمیل این کتابخانه‌های عمومی عزمی جدی دارند و بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده تلاش می‌کنیم در سال ۹۸ بتوانیم عملیات توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان و احداث کتابخانه عمومی چوبر شهرستان تالش به پایان برسانیم و این دو کتابخانه عمومی را به مردم کتابخوان این شهرها اهدا کنیم.

کرمی به عملیات بهسازی و شاداب‌سازی ۵ کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء (ص) و امام حسن مجتبی (ع) رشت، کتابخانه عمومی سیار قاصدک، حکیم ابوالقاسم فردوسی کلشتر و امام جعفر صادق (ع) لوشان نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه‌های عمومی با اعمال تغیرات اساسی و بهبود شرایط فیزیکی در کمترین زمان ممکن شاداب‌سازی و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

وی همچنین پیگیری‌های متعدد برای پایان عملیات احداث بزرگترین کتابخانه مرکزی شمال کشور در شهر رشت را از دیگر اقدامات مجموعه در سال جاری عنوان کرد و از پیشرفت های امیدبخشی در جهت جذب اعتبارات عمرانی برای اتمام این پروژه خبرداد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با قدردانی از همه دست اندرکاران در مجموعه بزرگ کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، موفقیت‌ها و دستاوردهای دست آمده در طول سال های گذشته و سال ۹۷ را مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی کتابداران، مسئولین کتابخانه‌های عمومی، روسای ادارات و پیگیری‌های مسئولانه در حوزه کارشناسی عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.