به گزارش خبرنگار ایرنا محمود واعظی عصر شنبه در حاشیه بازدید از زیر ساخت های بندری، عمرانی و گردشگری منطقه ازاد انزلی اظهار کرد: گام های بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت های مختلف بندری، گردشگری، تولیدی و صنعتی در این منطقه برداشته شده و با ایجاد زیرساخت های بندری و راه اندازی کریدور چین - قزاقستان - ایران، اقدامات مثبتی در راستای توسعه مراودات با کشور های حاشیه خزر و چین انجام شده است.
وی با بیان اینکه تحولات ارزشمندی در مدتی کوتاه و درتمامی زمینه ها در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده ، افزود: روندی که این منطقه آغاز کرده می تواند اتفاقات بزرگی را در اقتصاد کشور رقم بزند و ضرورت دارد منطقه آزاد انزلی هرچه سریع تر به راه آهن سراسری متصل شود.
واعظی با اشاره به اهتمام وزارت راه برای تسریع در اتصال منطقه آزادانزلی به راه آهن سراسری بر اساس دستور رئیس جمهوری گفت: طراحی و برنامه ریزی برای استفاده از این کریدور و جابجایی کالا میان ایران و چین از این مسیر در شرایط کنونی کشور و وجود تحریم ها، اقدامی بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت های مختلف مانند سیلو، مخازن سوخت و روغن در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین، تکمیل کننده زنجیره واردات کالاهای ضروری و مواد اولیه است و فعالیت های انجام شده در زمینه تولید و صادرات محصولات در منطقه آزاد انزلی بسیار مهم و مورد توجه در کشور است .
واعظی با اشاره به نقش مهم منطقه آزاد انزلی در اقتصاد کشور و لزوم حمایت دولت از آن خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه های در دستور کار منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه بندر کاسپین ، ارتباطات ایران با روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان بیشتر شده و با گسترش ارتباط کنونی چین ، قزاقستان و ایران از طریق کریدور ایجاد شده ، ایران می تواند کالاهای خود را به عراق و کشور های حوزه خلیج فارس صادر کند.
وی با بیان اینکه برقراری تعامل، انگیزه سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف این منطقه برانگیخته ، گفت: خوشبختانه منطقه آزاد انزلی سال گذشته در راستای حمایت از کالای ایرانی موفق شد واحد های وارد کننده کالا را به تولید کننده تبدیل و علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مناسب در تامین و تولید محصولات مورد نیاز کشور با کیفیت مناسب تلاش می کند.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
راه آهن قزوین - رشت، نیمه اسفندماه گذشته با حضور رئیس جمهوری و شماری از هیأت های خارجی، به طور رسمی افتتاح شد.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.