به گزارش ایرنا به نقل از این روابط عمومی با توجه به صیانت از اراضی ملی بعنوان مهمترین رسالت جهاد کشاورزی ، بازدید میدانی مستمر کارشناسان امور اراضی و پیگیری جدی برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز در تمامی شهرستان های گیلان در تعطیلات نوروز ادامه دارد.
بر این اساس با توجه به اهمیت حفظ اراضی کشاورزی برای تامین محصولات غذایی به منظور جلوگیری جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو و فرصت طلب، امور اراضی با کلیه نیروها و افراد گشت حفاظت از اراضی (131) در تمام نقاط استان بصورت هدفمند از هر گونه تغییر و تخریب اراضی کشاورزی جلوگیری می نماید.
در این راستا مرکز کنترل سامانه 131 برای دریافت هر گونه گزارش تخلف در ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، انتقاد و پیشنهاد، فعال است و مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف طی تماس با سامانه مذکور، مراتب را به کارکنان گشت ویژه امور اراضی استان اطلاع رسانی کنند.
استان گیلان یک میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود 430 هزار هکتار آن به صورت زمین‌های زراعی و باغی،‌ 245 هزار هکتار آن به‌صورت مرتع و 565 هزار هکتار آن نیز پوشش جنگلی است.
گیلان از نقاطی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و ارزش بالای زمین با تهدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی روبرو است.
به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان حدود 87 درصد زمین‌های گیلان ممنوعیت تغییر کاربری دارند بدین معنا که ‌ در این اراضی هرگونه تغییر کاربری زمین،‌ بدون مجوزهای قانونی غیرمجاز محسوب می‌شود و ‌ طبق قانون کسی حق دخالت،‌ تصرف و تغییر کاربری را در این بخش از اراضی ندارد بلکه تنها می‌تواند در چهارچوب‌های تعیین شده و قانونی نسبت به اجاره آن‌ها جهت کشت محصولات اقدام کند
در ایران نیز طی چند سال اخیر در نتیجه رشد جمعیت، صنعتی شدن و نیز کاهش بارندگی و تغییر اقلیم بحث های محیط زیستی و مخاطرات طبیعی به یکی از مهمترین چالش های امنیت ملی کشور تبدیل شده است. از آن جمله مقوله تغییرکاربری اراضی کشاورزی و طبیعی در کشور است، فرآیند تغییر کاربری اراضی از دهه 40 با برهم زدن تعادل و توازن محیط آغاز شد و با رشد جمعیت در ایران تقاضای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به منظور توسعه شهری و صنعتی وکسب سودافزایش یافته است.
مقرون به صرفه شدن کشاورزی از طریق زراعت علمی و نوین و حمایت از تولیدکنندگان ، رویکرد موثر در مبارزه با زمین خواری است.
7296 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.