به گزارش ایرنا،چهارشنبه سوری از آیین های دیرینه ایرانیان است که تا به امروز زنده مانده، ایرانیان در آخرین سه شنبه سال با افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می رفتند و این مراسم را برای رفع شر و بلا برگزار می کردند.
*چهارشنبه سوری در گیلان
چهارشنبه سوری را در گیلان (گول گول چهارشنبه) می نامند که در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه برگزار می شود، به این منظور کاه و کولوش به زبان گیلی (سراچین) را جمع آوری می کنند، در هفت کوهه در یک ردیف قرار می دادند و آتش می زدند و با خوشحالی از روی آتش می پریدند و می خواندند: گل گل چهارشنبه به حق پنجشنبه، زردی بشه ، سرخی بایه، نکبت بشه، دولت بایه.
یعنی، ای شعله آتش چهارشنبه، به حق پنجشنبه زردی، ضعف و بیماری برود و نوبت سرخی، نشاط و خوبی فرا رسد و دوره نکبت و ناکامی به سر آید و دولت و اقبال روی نماید.
جشن چهارشنبه سوری یکی از پرشورترین و کهن ترین جشن های ایرانیانست که در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و بسیاری از آیین های خود را از دست داده و تبدیل به یک سری آتش بازی های خطرناک شده است.
در سال های اخیر ماهیت برگزاری جشن های چهارشنبه سوری کمرنگ شده ، مردم در اضطراب و خانواده ها نگران فرزندان شان هستند و نهایت این که حوادث دلخراش و آمارهای نگران کننده مصدومان ارایه می شود.
بر اساس آمار منتشر شده در سایت ایرنا گیلان، در چهارشنبه سوری سال گذشته، 138 نفر دچار آسیب شدند که این میزان نسبت به سال ماقبل، 8 / 9 دهم درصد کاهش یافته است.
از مجموع آسیب دیدگان چهارشنبه سوری سال گذشته، 106 نفر مرد و 32 نفر زن بودند، 106 نفر از آسیب دیدگان در بیمارستان های استان گیلان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و بقیه بستری شدند.
بیشترین آسیب مربوط به دست، چشم و صورت بود.
در عین حال آموزش پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال به جوانان و نوجوانان به ویژه در مدارس بسیار حائز اهمیت است که البته در این زمینه اقداماتی در استان گیلان از سوی جمعیت هلال احمر و آتش نشانی انجام می گیرد.

*ضرورت جدی گرفتن آموزش ها در پیشگیری از حوادث
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش بیان داشت: آموزش ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری بسیار مهمست که بایستی جدی گرفته شود.
امید عظیمیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن مهم دانستن آموزش ها در همه گروه های سنی افزود: اما آموزش ها بایستی از سطح مدارس آغاز شود و دانش آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی با خطرات استفاده از وسایل خطرساز چهارشنبه سوری آشنا کنیم.
وی با تشریح اقدامات هلال احمر گیلان در ارایه آموزش ها درباره چهارشنبه سوری و پیشگیری از حوادث این روز خاطر نشان کرد: در این راستا، برنامه 100 دقیقه ای از سوی این جمعیت تولید و از طریق شبکه آموزش ارایه شده است.
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان بیان داشت: 344 کانون دوره اول متوسطه به تعداد چهار هزار دانش آموز از آموزش های لازم برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سال بهره مند شدند که به همراه خانواده هایشان بیش از 10 هزار نفر را شامل می شود.
وی با اشاره به نقش مهم خانواده ها برای هدایت فرزندانشان خاطر نشان کرد: خانواده ها بایستی همواره خطرات ناشی از استفاده از مواد منفجره و محترقه را به فرزندانشان گوشزد کنند تا شاهد حوادث جبران ناپذیر این روز نباشیم.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با تاکید بر این که ضروریست تا خانواده ها هشدارهای ایمنی چهارشنبه آخر سال را جدی بگیرند، گفت: انتظارست تا خانواده ها در کنار احترام گذاشتن به آداب و سنت قدیمی نسبت به حفظ سلامت و ایمنی خود و دیگر شهروندان نیز توجه داشته باشند.
فاطمه شیرزاد با تاکید بر اهمیت پخش پیام های هشدار دهنده درباره خطرات احتمالی چهارشنبه سوری از طریق تلویزیون های شهری اظهار داشت: با پیوستن به کمپینگ (نه به چهارشنبه سوری خطرناک) و توجه به موضوعات آموزشی در این ایام به سازمان آتش نشانی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال کمک کنیم.

*نقش مهم خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با بیان نقش مهم خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال گفت: خانواده ها در پیشگیری از حوادث جبران ناپذیر چهارشنبه آخرسال نقش اساسی دارند.
پیمان اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بایستی به کودکان و نوجوانان آموزش های لازم را ارایه داد و آنها را درباره خطرات استفاده از مواد محترقه و منفجره آگاه کرد.
وی چهارشنبه سوری را از جشن های کهن ایرانیان عنوان و اظهار داشت: متاسفانه وسایل جدید آتش سازی چگونگی برگزاری جشن چهارشنبه سوری را تغییر داده با این حال ضروریست تا خانواده ها با نظارت بیشتر بر فرزندانشان و با همراه بودن با آنها این جشن را برگزار کنند.
وی با ارایه هشدارهایی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل به طور جدی خودداری و از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان نیز بایستی جلوگیری شود.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان با تاکید بر این که آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی بسیار خطرناک است، خاطر نشان کرد: از مواد محترقه، منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز به هیج وجه استفاده نشود.
وی بیان داشت: مواد محترقه و منفجره بایستی از دسترس کودکان خارج، از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب ها خودداری و از انداختن مواد تحت فشار شامل کپسول ها ، اسپری حشره کش و غیره، وسایل شیشه ای مانند شیشه آب، آمپول،... و قوطی های فلزی شامل قوطی های اسپری و کنسرو به داخل آتش پرهیز شود.
مردم در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با 125 (آتش نشانی) و در صورت اطمینان از وجود مصدوم با 115 (اورژانس) تماس بگیرند.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.