به گواهی تاریخ، شادمانی و پریدن از روی آتش در چهارشنبه آخر سال، نشانه فروریختن حقد و کینه در شعله ها، سرخی و سلامتی، بدرقه زمستان و استقبال از بهار و فرارسیدن نوروز باستانی بوده و آتش جزو لاینفک این آئین است.
آتش منشا تحول صنعتی در زندگانی بشر و به عنوان یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تمایل شعله به آسمان، جایگاه این عنصر را نسبت به بقیه -آب، هوا و خاک- متعالی کرده است؛ اما نباید به بهانه حفظ اصالت این آئین، دیواری از آتش را در مقابل خود و دیگران برافروزیم و به جای عداوت ها و عقده ها، جسم، جان و مال را به آتش بکشیم.
متاسفانه گستره آتش چهارشنبه سوری به خصوص از زمانی که مواد آتش زا و محترقه متنوع و اغلب غیرمجاز ساخته شده، ایمنی این جشن را زیر سئوال برده و نگاه های مثبت را از آن سلب کرده است و متعصبان به سنت های ایرانی، باید به برگزاری بدون حاشیه و بی خطر آن اهتمام داشته باشند.
هیچ مقام مسئول و انسان عاقلی با شادمانی فرد یا اجتماع مخالف نیست و ماهیت جشن چهارشنبه سوری نیز ایجاب می کند که به صورت خانوادگی یا در جمعی دوستانه برگزار شود، اما گستره آن از نظر جمعیت یا حجم آتش و بساط شادمانی، نباید آرامش و آسایش دیگران را سلب و برای سایرین مزاحمت ایجاد کند.
بر اساس اطلاعات و آمار موجود، 70 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری عابران و رهگذران هستند و هرچند بتدریج در سایه آگاهی جامعه، از شمار تلفات و خسارات آن در کشور کاسته شده است، اما در سال گذشته چهار کشته و دو هزار و 82 مصدوم، لبخند را از چهره بسیاری از خانواده ها زدود و اشک و حسرت را جایگزین کرد.
بی شک مدیریت صحنه جشن و مکان آن از نظر میزان آتش زایی و نزدیکی به مواد قابل اشتعال، همکاری برگزارکنندگان آن با نیروهای انتظامی و خود مراقبتی قبل از ورود پلیس و امدادگران و بی خطرکردن مواد مورد استفاده علاوه بر تضمین شور و شعف لازم، دیواری از امنیت را برای حفظ جان و مال خود و دیگران ایجاد و آرامش همسایگان را تضمین خواهد کرد.
اصلاح رفتارهای مربوط به این جشن، نیازمند فرهنگ سازی و استمرار آن است و با همت رسانه ها، والدین و شخصیت های تاثیرگذار، امکان به حداقل رساندن تلفات و خسارت های ناگوار وجود دارد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.