به گزارش ایرنا، سپیده رافخانی دبیر همایش نیمی از وطن در سخنانی با تاکید بر لزوم تلاش زنان برای استیفای حقوقشان گفت: همایش نیمی از وطن به منظور آشنایی بانوان با حقوق اساسی و اولیه خود و با هدف آسیب زدایی و حل انواع مشکلات حقوقی فراروی بانوان و به تبع آن خانواده به مرحله اجرا رسید.
وی با اشاره به تاثیر نابرابری حقوق زن و مرد در نظامهای کیفری و طرد اجتماعی زنان در افزایش ناهنجاری های اجتماعی متذکر شد : هیچ زنی نباید به صرف زن بودن ، به صرف مطلقه بودن، به صرف عدم حمایت ، از هیچ حقی و از قرار گرفتن در هیچ پستی، از پست‌های ساده اداری گرفته تا پست‌های مهم و اجرایی محروم شود.
این بانوی حقوق دان خاطرنشان کرد: طرد اجتماعی خصوصا در اقشار کم درآمد جامعه که زن را بعد از طلاق در جمع خانواده نمی پذیرند و طلاق را گناه و سرکشی می دانند و عدم تامین اقتصادی و نداشتن حقوق اجتماعی ناشی از فرهنگ غلط جامعه سنتی ایران باعث شده است بزهکاری زنان مطلقه و بد سرپرست برای تامین معاش و ادامه زندگی به یک معضل جدی تبدیل شود.
وی با اشاره به این که بیشتر ارتکاب جرایم در بین زنان به دلیل وجود تعبیض در حقوق اجتماعی آنهاست افزود: عواملی چون اعتیاد، ضعف اعتقادات مذهبی، تجربیات تلخ دوران کودکی (طلاق والدین، زندگی بدون یکی از والدین یا بدون هر دو آنها، کتک خوردن در کودکی، بی توجهی والدین، مشاهده کتک خوردن مادر یا خواهر به دست پدر یا برادر، احساس تبعیض بین فرزندان، تجاوز جنسی، اخراج از مدرسه) و شکست در زندگی (احساس ناخشنودی در ازدواج، طلاق، ازدواج مجدد همسر، زندانی شدن همسر، اعتیاد همسر، کتک خوردن از همسر و ناسزا شنیدن از همسر، نداشتن احساس خوشبختی و محبت ندیدن از همسر) رابطه قوی با بزهکاری زنان دارد.
این کنشگر اجتماعی، باور زنان به توانایی های خود و این که جهان امروز نیازمند روحیه زنانه برای دفع خشونت و ایجاد صلح و همزیستی است را برای بهبود شرایط زنان حائز اهمیت خواند .
دبیر همایش با اشاره به این که علت بسیاری از خشونت ها و بروز حوادث ناگوار و بی توجهی به زنان و توانمندی هایشان ریشه در عدم شناخت حقوق و رعایت آن دارد گفت :امروزه فضای جامعه بیش از هر زمان دیگری آماده ایجاد فرصت های مناسب در راستای آشنایی و آموزش زنان با حقوقشان می باشد و باید از این فضا برای برداشتن گام های موثر در این راستا استفاده نمود.
رافخانی تاکید کرد: آموزش و بیان حقوق زنان زمینه ساز رشد و آگاهی و بیداری جامعه است که نتیجه آن از بین رفتن دیدگاه های افراطی و تفریطی در این خصوص هموار شدن راه برای ایجاد نگاهی نو ، معقول و نزدیک به خرد زنان است.
وی یاداور شد: همایش نیمی از وطن در اولین گام در پی ایجاد فضا و فرصت گفتمان برای اعتلای نام زن و تحکیم بنیان خانواده و افزایش فعالیت‌های زنان در ابعاد مختلف اجتماع، در چهارچوب قانون اساسی این کشور است تا با رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی ها ، بستری مناسب برای تبادل دیدگاه هاو اطلاعات بین مسئولان ، همشهریان وسازمان های اجرایی و متولیان امر ایجاد نموده و فضایی مناسب جهت بهره مندی از کاربردی ترین مدل ها با استفاده از تجریبات موفق را فراهم سازد.

**سازمان های مردم نهاد تسهیل گر توسعه
مجید لاهوری مدیر عامل موسسه مردم نهاد موج شکن انزلی نیز در این همایش گفت: توسعه و توسعه یافتگی در همه ابعاد آن نیازمند توسعه فرهنگی است که در این راستا سازمان های مردم نهاد می توانند نقش تسهیل گر را ایفا نمایند.
وی اظهار داشت: سازمانهای مردم نهاد را می توان بازوان قدرتمند برای کمک به سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی در جهت کاهش حجم کاری دستگاه‌ها، کمک به حقوق شهروندی و ایجاد نشاط اجتماعی دانست.
این فعال رسانه ای و اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: کار فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در این کشور نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد و اگر هدف مشخص داریم و اگر آبادانی و توسعه کشور و شهر برایمان مهم است باید با صبر و حوصله فراوان و با تلاش مضاعف گام برداریم.
*یک دست به گهواره یک دست بر کره زمین
مریم ساحلی بانوی داستان نویس و روزنامه نگار نیز در این همایش از مرضیه ضرابی بانوی فرهیخته اهل انزلی یاد و خاطرنشان کرد : او از پیشگامان عرصه آموزش زنان در ایران به شمار می آید. وی در تاسیس مدارس دختران گامهای موثری برداشت و همچنین صاحب امتیاز نخستین نشریه مختص بانوان گیلان با عنوان نسوان شرق بود.
وی اظهار داشت: نسوان شرق سومین نشربه مختص زنان در ایران بود که در اوایل قرن 13 هجری خورشیدی توسط ضرابی در بندرانزلی منتشر می شد. تصویر زنی که با دستی گهواره فرزندش و با دست دیگرش کره زمین را به حرکت در می آورد روی جلد این نشریه نشان از منظر نگاه زنده یاد مرضیه ضرابی نسبت به نقش متعالی بانوان در خانواده و جامعه دارد.
به گزارش ایرنا، این همایش با چند رویداد متنوع از جمله همایش دوچرخه سواری در روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو، برپایی نمایشگاه آثار هنری بانوان و همچنین کارگاه آموزش جراتمندی دانش آموزان انجام گرفت.
سخنرانی ونوس عامری ، عضو شورای اسلامی شهر یزد از برنامه های اصلی این همایش بود که در روز برگزاری لغو شد.
مریم فلاحی کپورچالی رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزV،مریم ایراندوست. بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و مربی حال حاضر تیم ملی فوتبال زنان ایران، بهاره پورمرادی. مدیر مرکز رشد واحدهای فناور انزلی و آستارا،شیرین سامی. بازیگر و کارگردان تیاتر،مریم ساحلی بانوی داستان نویس ، روزنامه نگار و مدرس داستان نویسی، زهره پورزرگر همسر محمد تقی بارور شاعر گیلک زبان اهل انزلی به پاس سالها زندگی عاشقانه و همراهی سبز با شاعر محبوب شهر باران در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
بندرانزلی این شهرستان ساحلی واقع در کرانه دریای کاسپین 140 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنان بانوان هستند.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.