شورای هماهنگی شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان با ارسال نامه ای به مجمع نمایندگان گیلان و خبرگزاری ایرنا ، ضمن ابراز مخالفت نسبت به تصویب بودجه برای انتقال آب دریای خزر از نمایندگان استان خواسته اند با توجه به مخالفت مردم شمال کشور با تصویب اعتبار برای این طرح، از دریای کاسپین دفاع کنند.
در این نامه اعتراضی آمده است: خبر تصویب مبلغ 50 میلیارد ریال ردیف بودجه جهت مطالعه طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای کاسپین به سمنان موجب نگرانی کنشگران محیط زیست استان گیلان شده است و این نگرانی در حالی بیشتر می شود که دولت محترم با شعار حمایت از محیط زیست روی کار آمده اما برخی اعضای هیات دولت صراحتا با اتخاذ مواضع ضد طبیعت به پیکار با آن روی آورده اند.
در این نامه خطاب به مجمع نمایندگان گیلان تصریح شده است : مطالعات طرح انتقال آب کاسپین به کویر سمنان در سال 1394 نیز صورت پذیرفته بود که گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی موید آن است که شاخص اقتصادی نسبت فایده به هزینه (B/C) در این طرح 53درصد است به این معنا که نیمی از هزینه های این پروژه زیان حاصل از عدم توجیه اقتصادی طرح است.
این تشکل ضمن قدردانی از اعلام مواضع برخی نمایندگان طی بررسی لایحه بودجه سال 98 تاکید کردند که شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان انتظار دارند که کلیه نمایندگان استان نسبت به این طرح مخرب که موجب برهم خوردن توان منطقه و تهدیدی بر علیه پایداری و ثبات زیستی مردمان استان های شمالی خواهد بود مواضعی روشن ، شفاف و منطقی اتخاذ نمایند.
به گفته آنان این نمایندگان با همراه کردن سایر نمایندگان مجلس از تصویب نهایی این پروژه که بر خلاف نص صریح اصل 50 قانون اساسی و حیات نسل های امروز و فردا است و بخشی از طبیعت کشور را با مخاطره مواجه می سازد به مخالفت برخیزند و از تصویب آن جلوگیری نمایند.
در پایان آمده است :بی شک حمایت تمامی دلسوختگان شمال کشور در تمامی مراحل پیگیری این طرح همراه و یاور شما خواهند بود.
ردیف بودجه برای اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 98 در دی ماه امسال درنهایت با ۸۱ درصد رأی نمایندگان مجلس تصویب شد این طرح تاکنون مخالفت گروه های زیست محیطی را در پی داشته است.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.