به گزارش خبرنگار ایرنا پس از سال ها ، انتظار به سر آمد و وعده دولت تدبیر و امید در راه اندازی و اتصال رشت به راه آهن سراسری تحقق یافت و به تعبیر مصطفی سالاری استاندار گیلان؛ افتتاح راه آهن قزوین -رشت، عیدی ماندگار رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید به مردم گیلان است.
در این مراسم وزیران اقتصاد و حمل و نقل و ارتباطات جمهوری آذربایجان و نیز مسئولان دیگری از کشورهای آذربایجان، عراق، پاکستان ، افغانستان، ارمنستان، هندوستان، اوکراین، بلاروس، لتونی، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و سوریه نیز حضور داشتند.
عکس یادگاری مدیران و مسئولان استان و نیز میهمانان خارجی این مراسم با دکتر روحانی رئیس جمهوری، از حاشیه های مهم و جالب این مراسم بود که سوژه عکاسان شد.
حضور محمدعلی نجفی استاندار سابق گیلان و البرز در این مراسم، از دیگر حاشیه هایی بود که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت.
قطار رشت پس از بهره برداری رسمی از راه آهن مسیر قزوین - رشت توسط رئیس جمهوری، نخستین حرکت خود را عصر چهارشنبه با انتقال 120 نفر از اعضای خانواده شهدا به مشهد آغاز کرد.
اجرای موسیقی سنتی گیلگی میرزا در حضور رئیس جمهوری، شماری از وزرا و میهمانان خارجی دیگر حاشیه های این مراسم بود.
راه آهن قزوین - رشت با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، حدود 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.
رئیس جمهوری پیش از این نیز در اواخر فروردین ماه سال 94 در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین ماه سال 96 برای بهره برداری از چندین پروژه مهم عمرانی و صنعتی، به گیلان سفر کرده بود.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.