به گزارش خبرنگار ایرنا راه آهن آستارا - آستارا در فروردین ماه سال جاری با حضور رئیسان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید و روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان، کالاهای خود را در بارانداز آستارای ایران تخلیه می کنند و بار، به وسیله کامیون ها به صورت حمل و نقل ترکیبی به نقاط دیگر کشور منتقل می شود.
بارانداز و راه آهن آستارا هنوز به خط ریلی رشت متصل نشده اما زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صدها نفر را فراهم کرده و با تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، شهرستان مرزی آستارا به عنوان دروازه ایران با اوراسیا، نقش اصلی و پر منفعت خود را ایفا خواهد کرد.
ناظر گمرکات استان گیلان گفت: گمرک ریلی آستارا در کنار گمرکات زمینی و دریایی این شهرستان، فعال شده و صادرات کالاهای ایرانی به کشورهایی نظیر روسیه رونق گرفته است.
ابوالقاسم یوسفی نژاد چندی پیش در آئین کلنگ زنی محوطه سازی اداره کل گمرک آستارا افزود: راه آهن آستارا اثرات مثبتی در اقتصاد دارد و امسال، 48 هزار و 674 تن کالا از خط ریلی این شهرستان به کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان صادر شده و فعالیت گمرک آستارا از اردیبهشت امسال شبانه روزی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان نیز گفت: با تکمیل خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا، کریدور ریلی کشور فعال و امکان حمل و نقل سریع و کم هزینه بار از جنوب به شمال ایران فراهم خواهد شد.
ماکان پدرام افزود: خط ریلی رشت - انزلی به طول 40 کیلومتر و رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر است و با تکمیل آنها، بندرهای گیلان به شبکه ریلی کشور و کریدور شمال - جنوب، به جمهوری آذربایجان و اروپا متصل و تبادل کالا میسر خواهد شد.
علی خدایی مدیرکل راه آهن شمال 2 نیز میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه آهن را 10 میلیارد تومان دانست و گفت: دولت تدبیر و امید با آینده نگری و توجه به اهمیت اقتصادی حمل و نقل ریلی، توسعه راه آهن و اتصال شبکه آن به خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده و با جدیت پیگیری می کند.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا راه آهن این شهرستان، زیرساخت مهم توسعه اقتصادی است و از تیر تا اسفندماه امسال، 98 هزار و 691 تن کالا در قالب یک هزار و 523 واگن قطار از راه آهن به خارج از کشور صادر شده است.
رسول امیدی ادامه داد: در این مدت 147 هزار و 301 تن کالا در قالب دو هزار و 392 واگن به بارانداز راه آهن آستارا وارد و 98 هزار و 691 تن کالا در قالب یک هزار و 523 واگن از آن خارج شده و لوازم خانگی، سرامیک، سیمان، میوه ، سنگ و کلینکر از کالاهای صادره به کشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان بوده و از آن کشورها، تخته ام دی اف و غلات وارد شده است.
او ادامه داد: با استقرار سازمان های خدمات رسان حوزه تجارت، صادرات، واردات و حمل و نقل در بارانداز راه آهن آستارا، این مسیر ریلی رونقی بیشتر خواهد گرفت.
حسن رستم زاد فرماندار آستارا نیز راه آهن بین المللی را ریل توسعه این شهرستان اعلام کرد و مسئولان را به جدیت بیشتر برای تکمیل بارانداز آن فراخواند.
او گفت: توسعه روزافزون خط ریلی آستارا توجه کشورهای منطقه را برای استفاده از آن بیشتر خواهد کرد و این طرح مهم و ملی، در عمران و آبادانی آستارا و فردای روشن این شهرستان نقش مهمی ایفا می کند.
با وجود اینکه دولت تدبیر و امید حمل و نقل ریلی استان های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را در دستور کار قرار داده؛ اما به خط ریلی گیلان و دروازه ورودی آن در آستارا به علت قرار داشتن در کریدور شمال - جنوب و نقش آنها در اتصال بندرهای شمال و جنوب به خارج از کشور، اهمیت و توجه ویژه ای قائل است.
اکنون که مردم آستارا طعم شیرین این هدیه ماندگار دولت تدبیر و امید را می چشند، در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان گیلان، چشم به راه هدیه ای دیگر از چشمه دولت خدمتگزار هستند تا این شهرستان در پیشانی ایران اسلامی، آبادانی و رفاه بیشتری را شاهد باشد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.