دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین - رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین - رشت 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی سالاری یکشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران (سیمای استانی گیلان) به سخنرانی رئیس جمهوری در شهر لاهیجان طی روز چهارشنبه هفته جاری اشاره و اضافه کرد: مردم حماسه دیگری را در این روز برای نمایش عظمت ایران و توسعه گیلان رقم خواهند زد.
وی به برنامه‌های رئیس جمهوری طی سفر به گیلان نیز اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوری روز چهارشنبه ساعت 9 صبح در دیدار مردمی در ورزشگاه تختی لاهیجان دیداری با مردم استان خواهد داشت و پس از آن؛ افتتاح و شروع رسمی بهره برداری راه آهن رشت قزوین با اعزام 120 نفر از ایثارگران و خانواده های معظم شهدا به مشهد مقدس و با بدرقه رئیس جمهوری انحام می شود.
سالاری ادامه داد: نشست با نخبگان، طرح های سرمایه گذاری با بانک ها و سازمان های اقتصادی کشور که توافقات اولیه آن انجام شده و نیز بهره برداری از پروژه هایی با حضور معاونان رئیس جمهوری و وزرا به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری و توسط رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود.
وی پروژه راه آهن رشت - قزوین را یک انتظار تاریخی و مطالبه دیرینه مردم استان گیلان دانست و گفت: در این مسیر ریلی پس از افتتاح تا سه هفته و هر دو روز یک بار ، قطار به تهران و هر هفته یک قطار به مشهد اعزام خواهد شد.
به گفته استاندار گیلان ، از هفته سوم روزانه به سمت تهران یک قطار تردد خواهد داشت و با اتصال این خط ریلی به بندر انزلی و کاسپین و در آینده به آستارا ، درآمدهای ترانزیتی این خط ریلی بدست می آید.
وی با اشاره به ادامه مسیر به سمت آستارا برای ترانزیت کالاها گفت: هم اکنون احداث خط ریلی به سمت بندر انزلی در حال انجام است و امیدواریم که انشعاب به بندر کاسپین با حمایت رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی تسریع یابد.
وی با بیان اینکه حدود دو سوم اعضای هیات دولت رئیس جمهوری را در سفر به گیلان همراهی می‌کنند، گفت: گیلان برای دولت مهم است و حماسه آفرینی مردم، قوت قلب و انگیزه بیشتری برای خدمات به شهروندان می دهد.
استاندار گیلان در خاتمه سخنانش طرح خواسته‌های مردم گیلان و بحث های توسعه ای و طرح های اقتصادی واشتتغال زا را از جمله مواردی ذکر کرد که به اطلاع رئیس جمهوری می رسد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در اواخر فروردین ماه سال 94 در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین ماه سال 96 برای بهره برداری از چندین پروژه مهم عمرانی و صنعتی به گیلان سفر کرده بود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.