به گزارش خبرنگار ایرنا علی فتح اللهی روز دوشنبه در نشست با سرمایه گذاران بخش خصوصی در خصوص صنایع ابریشم، با ابراز امیدواری از احیاء صنعت ابریشم در صومعه سرا افزود: ضروری است در بحث فرآیند توسعه ای زمینه ورود سرمایه گذار را فراهم کنیم و بسترهای لازم در شهرستان فراهم شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های اداری و اجرایی شهرستان تعامل و همکاری خوبی در این خصوص دارند، به تولید و احیاء ابریشم توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: احیای مجدد فعالیت های ابریشم، احیاء اراضی، تولید و اشتغال اتفاق های خوبی در شهرستان است که اشتغال و رونق اقتصادی را موجب می شود.
فتح اللهی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی بیکاری است، تصریح کرد: دغدغه ما احیاء صنعت ابریشم در شهرستان است.
به گزارش ایرنا صومعه سرا در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و به عنوان شهر ابریشم ایران و قطب اصلی تولیدکننده ابریشم در کشور شناخته می شود.
یکی از بزرگترین مراکز تخصصی پرورش کرم ابریشم و تولید تخم نوغان با وسعتی افزون بر 500 هکتار توتستان و تاسیسات مربوطه، در غرب گیلان و در شهرستان صومعه‏سرا روستای نوکاشت طاهرگوراب واقع بوده که با توجه به فعالیت‏های زراعی و پرورشی و تولید تخم نوغان سهم بسزایی در اشتغال خانواده‏های منطقه داشته است.
نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در منطقه آسیا و البته ایران است که وضعیت آن در بیش از دو دهه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده به طوری که اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور به سال 1379 بازمی گردد و بعد از آن صنعت نوغانداری درگیر خواب غفلت شد.
در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی منحصر بفرد و بازارپسند مطرح است و با تولید نخ های ابریشمین زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش ها و تابلوفرش های دستباف ابریشمی می شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآورترین بخش در مرحله تولید ابریشم است.
سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و از این حیث رتبه هشتم دنیا را دارد؛ البته این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در 12 کشور دنیاست اما بی مهری های گذشته به این صنعت بود که نفس های نوغانداری را به شماره انداخت ولی رونق و احیای دوباره نوغانداری در پنج سال اخیر با همت عالی و تدبیر ویژه دولت میسر شد، اقدامی که در دوره های گذشته بی سابقه بود.
45 روز کافی است تا تخم های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش و به پیله های ارزشمند ابریشم بدل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.
اگرچه 20 استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید 85 درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می آید.
سال گذشته نوغانداران کشور بیش از 800 تن پیله تر ابریشم تولید کردند که از این میزان، حدود 423 تن آن سهم تلاش پیله وران استان گیلان بوده است. قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان های کوچک، سهولت کار، سرمایه گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی در بازه زمانی 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده های آن مثل نخ و فرش از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود. از هر سه کیلوگرم پیله تر ابریشم، پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم به دست می آید.
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه هر سال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.
مرکز توسعه نوغانداری کشور در رشت مستقر است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.