به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا مهدی خیاطی در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان لاهیجان اظهارداشت: براساس ماده 27قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در راستای برنامه ریزی منطقه ای و تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصاد صادرات محور در طول اجرای قانون برنامه هر سال در پنج هزار روستا با توجه به ظرفیت ها و استعداد های بومی و محیطی با مشارکت نیروهای محلی و با بهره گیری از تسهیلات بانکی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی را اجرا کند.
وی افزود: مطالعات و تدوین این طرح در روستاها به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهیه و سپس آن را برای اجرا باید به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی برساند.
خیاطی خاطرنشان کرد: مطالعه و تدوین این طرح در روستاهای هدف در شهرستان های تالش ، رشت و رودسر آغاز شده و گزارش اولیه نیز در حال تهیه است که در شهرستان لاهیجان نیز تدوین این طرح آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح در سال آینده در تمامی شهرستان گیلان اجرا خواهد شد ، تصریح کرد:براساس این طرح ، پروژه ها و طرح های محرک توسعه در روستاهایی که مورد اجماع حاکمیت و روستاییان باشد، شناسایی و معرفی می شوند و از این پس سرمایه گذاری و برنامه هایی که منجر به توسعه و اشتغال پایدار شود، در روستاها اجرا خواهند شد.
زالی دیگر کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز گفت: 40هزار روستا در کشور در چند دهه اخیر خالی از سکنه شده و هم اکنون 25درصد روستاییان در روستاها باقی مانده اند و هدف دولت از اجرای این طرح این است که نظام تصمیم گیری و اقتصاد روستا دوباره بازسازی و به فعالیت در روستاها تنوع و رونق داده شود.
وی افزود: زمانی موفق خواهیم بود که در روستا اشتغال پایدار ایجاد کنیم و روستاییان را به روستا برگردانیم تا اقتصاد روستا به شبکه اقتصاد ملی کشور وصل شود؛ در این طرح باید ظرفیت های بالفعل روستا شناسایی و تصویب و ظرفیت های بالقوه آن هم با همکاری روستاییان شناسایی شوند.
زالی اظهارداشت: در چهار دهه اخیر مهاجرت گسترده از روستا به شهر انجام شده که باید سعی شود که این مهاجرت با برنامه ریزی ، معکوس شود و هدف دولت این است که در برنامه ریزی برای روستا به گونه ای عمل شود که به شهر گریزی برسیم و کسانی که قبلا مهاجرت کرده اند، به روستا برگردند و در صورتی که اقتصاد روستا به کارکردی درست برسد و از ماندگاری بالا برخوردار شود، می توانیم ادعا کنیم که به اهداف این طرح خواهیم رسید.
وی تصریح کرد: این طرح در روستا با همکاری و مشارکت روستاییان ، دهیاری ها و اعضای شوراهای اسلامی انجام می شود که نیازمند همکاری و مشارکت ادارات و سازمان های دولتی در این زمینه است.
زالی به داشتن آمار درست برای برنامه ریزی تاکید کرد و گفت: روستاییان نیزمی توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح به کارشناسان ، زمینه انجام برنامه ریزی درست و صحیح در روستا را فراهم کنند.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.