به گزارش خبرنگار ایرنا، چند سالیست که تکرار پر بسامد شعر و موسیقی و تئاتر در گیلان بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان در سکوت نمی گذرد و امروز نیز پس از کوک و ناکوک کنسرت های مداوم، همزمانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با 15 گروه موسیقی هیاهویی در میان مخاطبان این شاخه هنری افکنده است.
اگر چه برآیند کلام حضور یافتگان در کنسرت های گیلان در گپ و گفت با خبرنگار ایرنا ، لحظه ای رهایی و فراموشی از روزمرگی و فشار زندگیست اما با همه احوال جریان برپایی کنسرت در سبک های متعدد را بهتر از نبودنش می دانند و آن را امتیازی نسبت به سایر استان ها تلقی می کنند.
در جریان برپایی خوش و ناخوش هر اتفاق هنری می توان گاه رگه های جذابی را جست که یکی از رگه های جذاب برپایی نخستین همزمانی جشنواره موسیقی فجر در گیلان بروز عجین شدن جامعه پزشکی با موسیقی است .
حسام صابر یکی از دانشجویان رشته پزشکیست که در حوزه موسیقی فعال است و یکی از مخاطبان نخستین اجراها در کنسرت های همزمانی یاد شده است که در گفت و گو با ایرنا می گوید: برپایی انواع کنسرت ها در گیلان موجب خرسندیست اما نباید کیفیت فدای کمیت شود و یکی از دلایل حضور من برای به تماشا نشستن کنسرت های این همزمانی، تجربه هنر فاخر است؛ امید که میسر شود.
وی ادامه می دهد : می بایستی دقت شود! برخی کنسرت ها با برجسته سازی نام استادان فاخر هنر موسیقی برگزار می شود که اگر چه کاور (خلاقیت در بازخوانی آثار) است اما مخاطبان به حرمت نام این زنده یادان در کنسرت ها حضور می یابند پس می بایست دقتی صورت گیرد تا حرمت آثار فاخر این استادان در اجراها حفظ شود.
خوشبختانه در میان آب های طغیانی این زندگی چند جزیره کوچک هست که بتوان بدان پناه برد؛ کتاب های زیبا ،شعر و موسیقی ...
اما جلیل شعاع فوق تخصص جراحی گوارش، موسیقی را از کودکی فراگرفته و دوره های پراکنده موسیقی را گذرانده است؛ آلبوم این هنرمند در نظر سنجی مجله فرهنگی اورسی و مجله موسیقی کادانس جزو 13 آلبوم برگزیده سال انتخاب شد و مبنای این نظر سنجی ، آلبوم های انتشار یافته در بازه یک ساله بودند که وجه مشترک آنها مولفه های ایرانی بود .
جلیل شعاع امروز با گروه جلیل کو؟ در همزمانی جشنواره موسیقی فجر گیلان همراه با گروهش هویت و نشانه‌های شهر زادگاهش را به تصویر می‌کشد؛ بوی نم باران و خیابان های پر ازدحام شهری که کوچه‌ها و پیاده روهایش میزبان عابران شب زنده داریست که تا سپیده سحر با صدای قدم‌هایشان موسیقی خاطراتشان را زمزمه می کنند.
شعاع در حاشیه تمرین اجرا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: اگرچه حال روانی و اقتصادی جامعه خوب نیست و برپایی جشنواره ها کارکرد چندانی نخواهند داشت اما این روند بی تاثیر هم نیست و بروز اتفاقاتی اینچنین بهتر از نبودن آن است.
وی با تاکید بر اینکه با موسیقی بر خشونت تخصص جراحی اش به تعادل رسیده و بیشتر آهنگ هایش را در بیمارستان می نویسد، اظهار داشت: من اگر پنج سال پیش آهنگ را به حس خوش می نوشتم امروز به سبب بروز حال ناخوش جامعه ، آهنگهایم را رنگ افسردگی می نویسم.
شعاع تاکید می کند: همینکه اتفاقاتی چون برپایی کنسرت ها و جشنواره هایی چنین، لحظه هایی هر چند کم ولی به رنگی خوش برای مردم جامعه رقم بزند حس خوبیست و فعالان عرصه موسیقی در قبال بروز این حس خوب با ارائه کارهای فاخر مسئول هستند.
آهنگ‌های جلیل شعاع در سبک پاپ قرار دارند؛ اما آثار او تحت تاثیر موسیقی جاز و راک نیز هستند و در عین حال همه قطعات، به لهجه گیلکی و تاثیر گرفته از موسیقی گیلان هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: سازهای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بطور همزمان با پایتخت، در استان به نفع موسیقی بومی کوک شده و موسیقی گیلان مرهون موسیقی بومی و کارنوایی پیشینیان است که همچنان سینه به سینه از مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده و امروز این کار نواها با صدای سازها کوک می شوند و دل می نوازند.
فیروز فاضلی اظهار داشت: 15 گروه موسیقی در 16 نوبت از چهارم تا دهم اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت میزبان علاقه مندان به هنر موسیقی هستند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برپایی 300کنسرت از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و افزود: این کنسرت ها در قالب کنسرت های صحنه‌ای اعم از پاپ و سنتی با استقبال بیش از ١٤٠ هزار مخاطب رو به رو بوده است .
دو نوازی کمانچه و دودوک به سرپرستی حسام اینانلو و رضا عسگر زاده، ارکستر ما به سرپرستی مهرداد فقیری ، دورگ به سرپرستی بهرام کریمی و امیر عاشورپور ، گروه موسیقی نواحی گیل و دیلم به سرپرستی محمدرضا شاه نوری ، جلیل به سرپرستی جلیل شعاع و ماخولا تا پایان ششم اسفندماه اجرای برنامه خواهند داشت.
روشنا به سرپرستی مظفر شفیعی، فسانه به سرپرستی محمد علی خودشناس و محمد صالح غلامی دیلمی، مونهد به سرپرستی مسعود دلجو ، رسیتال ویولن و گیتار به سرپرستی نوید شعبانزاده و الهه اسماعیلی فر ، نهفت به سرپرستی حمید دلیری و رامین متبسم، نواحی آوای مهر به سرپرستی محمد آفریدون و ارکستر فیلارمونیک گیلان به سرپرستی کیوان حبیب زاده و پدرام فر یوسفی تا دهم اسفند ماه اجرای برنامه دارند.
جشنواره یادشده همزمان با ١٥ استان کشور از چهارم اسفندماه در گیلان برگزار شده و مخاطبان هنر موسیقی می‌توانند از برنامه‌های طرح‌ریزی شده طی هفت روز، در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) بهره ببرند.
جشنواره همزمانی موسیقی فجر به کوشش انجمن موسیقی استان در بخش‌های موسیقی سنتی، نواحی، ردیف دستگاهی و بازسازی ترانه‌های قدیمی گیلان در حال برگزاری است.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اهداف و ماموریت‌های مشخص‌شده در آئین‌نامه برگزاری جشنواره و شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها تکرار پر بسامدفیلم، شعر ، موسیقی ، تئاتر و ...در گیلان بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان و هنر دوستان این سرزمین در سکوت نمی گذرد ...
گزارش از مرضیه ضامن
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.