به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه رفیعی روز پنجشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان با اشاره به آغاز هفته گرامیداشت مقام زن و مادر از چهارم اسفندماه افزود: در راستای برنامه ششم جهت تحقق عدالت در استان اهتمام داشته ایم و اقداماتی در سال جاری انجام شده که در سال آینده نیز علاوه بر برنامه های جدید، برنامه های کنونی را پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به تدوین سند وضعیت زنان استان طی سالجاری گفت: این سند با همکاری معاونت ریاست جمهوری و دفتر امور بانوان توسط محققان و پژوهشگران در 9 عنوان به منظور توجه بیشتر آنها و خانواده در استان تدوین شده است.
رفیعی اضافه کرد: در این سند علاوه بر آسیب ها ، مشکلات و موانع ؛ راهکارها نیز مطرح می شود که بایستی در سال آینده آنها را پیگیری کنیم.
وی افزایش طلاق ، کاهش ازدواج ، کاهش سالمندی و پیر شدن جمعیت، مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد، افزایش اشتغال زنان ، افزایش سلامت و ورزش ، انتصاب زنان به عنوان مدیر ، کاهش خشونت کلامی در خانواده و شکاف نسلی ایجاد شده ، افزایش سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده را 9 موردی خواند که در سند ارتقای زنان و خانواده اعم از بخش روستایی و شهری مورد توجه قرار گرفته است.
رفیعی همچنین برنامه ریزی برای راه اندازی مکان های فروش محصولات را از اقدامات حمایتی این اداره کل برای زنان بویژه زنان یا دختران سرپرست خانوار طی سالجاری عنوان و تصریح کرد: از دو سال گذشته با شوراهای شهر و روستای استان جهت راه اندازی بازارچه هایی برای عرضه محصولات بانوان جلسات متعددی برگزار شده که نخستین مرکز فروش بانوان به عنوان گیل بانو را طی دهه فجر بهره برداری کردیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 50 صندوق روستایی بانوان در روستاها فعال است، گفت: انتظار داریم با همکاری دستگاه های مربوطه تعداد این صندوق ها به یکصد صندوق افزایش یابد.
رفیعی راه اندازی این صندوق ها را در حمایت از زنان در حوزه های کشاورزی و صنایع دستی موثر دانست و افزود: تسهیلات با سود کم و تسهیل در ضمانت ها از ویژگی های این صندوق هاست.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در ادامه از اجرای طرح روستای پاک در پنج روستای دارای دهیار بانو در استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف توسعه بومی اشتغال ، احیای نوغانداری و ترویج فرهنگ زیست محیطی در استان اجرا می شود.
رفیعی با اشاره به اینکه امسال استارتاپ های زیادی برای بانوان اجرا کردیم ، گفت: طرح کسب و کار من در بحث خانواده بوده که زوج ها می توانند شرکت کنند و در حال برنامه ریزی برای مباحث اقتصادی و مشاغل هستیم.
وی یکی از اقدامات مهم استاندار گیلان را صدور ابلاغیه برای بکار گیری بانوان در مناصب دولتی عنوان و بیان کرد: در حال حاضر، علاوه بر مدیران دستگاه های اجرایی شهرستانی و معاونان آنها بالغ بر 205 مدیر زن اعم از مدیران و معاونان در سطح کلان در استان داریم.
وی با بیان اینکه در بکارگیری بانوان در مناصب مدیریتی جزو استان های برتر کشور هستیم، گفت: هم اکنون سه معاون فرماندار ، چهار بخشدار زن ، 134 نفر دهیار ، 229 نفر زن در شوراهای روستا و 25 نفر از زنان در شورای شهر در استان فعال هستند.
رفیعی طرح تاب آوری اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی و دو پویش مهربانی در زمینه کمک به زندانیان زن جرائم غیر عمد را از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل طی سالجار ی عنوان کرد.
وی با اشاره به برنامه های سال 98 اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ حمایت از زنان سالمند، آسیب های اجتماعی و مهارت های زندگی و تاب اوری ، مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج و بهداشت و سلامت زنان را از جمله برنامه های سال آینده این اداره کل ذکر کرد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ولادت حضرت فاطمه (س) و نامگذاری آن به عنوان روز زن و مادر گفت: اجرای بالغ بر دو هزار برنامه برای بانوان در استان طی هفته یادشده پیش بینی شده است.
هفتم اسفندماه جاری مصادف با ولادت حضرت فاطمه (س) ، روز زن و مادر نامگذاری شده است.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.