معاون رئیس جمهور در سفر به آستارا با بیان اینکه این اصلاً درست نیست که منطقه زیبای شمال را غرق در پسماند رها سازیم؛بر حل این مشکل طی سه سال آینده ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستارا، ظهر امروز با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس‌‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور دو طرح زیست محیطی و گردشگری از جمله ساختمان شماره ۵ مرکز بازدیدکنندگانِ اکو پارک با صرف هزینه ۴۶۰ میلیون تومان و پاسگاه محیط بانی و طبیعت گردی حیات وحش آستارا با اعتبار ۱۶۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

کلانتری در این مراسم با اشاره به اینکه طرح اکو پارک آستارا چهارمین طرح اکو پارک در کشور است که به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: خداوند متعال از نظر زیبایی‌های طبیعی نعمات بسیاری به کشورمان بخشیده و به‌خصوص نعمت‌های خود را در آستارا تمام کرده ولی متاسفانه بدست ما مردمی افتاده که قدر این زیبایی‌ها را نمی دانیم ولی بسیار امیدوارم که افتتاح طرح‌هایی از این دست بتواند موجبات آشتی مردم با محیط زیست را فراهم آورد.

وی افزود: با اینکه استان‌های شمالی کشور از سال‌ها قبل از انقلاب به عنوان استان‌های گردشگر پذیر شناخته می‌شوند ولی چون هیچ زمان زیربناها آماده نبوده و امکانات گردشگری هم فراهم نشده، این استان‌ها از نظر زیست محیطی از جمله از نظر پسماندها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌‌اند و این اصلاً درست نیست که منطقه زیبای شمال را غرق در پسماند رها سازیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: با وضع موجود نباید زیاد انتظار داشته باشیم که گردشگران داخلی و خارجی بیایند و از این مناطق دیدن کنند که اتفاقاً دولت هم در سال گذشته بر همین اساس و برای کنترل این پسماندها ۱.۳ میلیارد دلار در بودجه پیش بینی کرد که متاسفانه در مجلس تصویب نشد و آن را در بخش دیگری هزینه کرد.

کلانتری با اشاره به مشارکت مردم در حفظ محیط زیست کشور نیز اظهار داشت: برای ساخت زیربناها علاوه بر کمک دولت، عزم منطقه‌ای و مشارکت مردمی نیز لازم است چراکه سازمان حفاظت از محیط زیست با حدود هفت هزار پرسنل تنها می‌تواند یک مروج محیط زیست باشد نه نگه‌دارنده آن، پس بنابراین مشارکت مردم برای حفظ این نعمت خدادادی و ارزشمند و حیاتی بسیار لازم و ضروری بنظر می‌رسد، یعنی مردم در کنار استفاده از محیط زیست باید نگه‌دارنده آن باشند وگرنه محیط زیست خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های این حوزه نیازمند دگرگونی است، تصریح کرد: دولت‌ها در مشارکت دادنِ مردم برای حفظ محیط زیست ضعیف عمل کرده‌اند و با نگرشِ جداگانه دولتی باعث شده‌اند که هیچ کس از وضعیت فعلی راضی نباشد، پس سیاست‌ها در این حوزه باید دگرگون شوند تا بتوان مردم را با طبیعتِ اطراف آشتی داد.

معاون رییس‌‌جمهور در مورد از بین رفتن تالاب‌های آب شیرین در شمال کشور نیز خاطرنشان کرد: با برداشت‌های غلطی که دولت‌ها در گذشته از این تالاب‌ها از جمله بزرگترین تالاب آب شیرین کشور «میانه کاله» و تالاب انزلی داشتند با تصور اینکه با لایروبی و وصل آنها به دریا می‌‌توانند باعث نجات این تالاب‌ها شوند، متاسفانه موجبات نابودی آنها را فراهم آوردند.

کلانتری اضافه کرد: نه تنها نباید به بهانه حفظ محیط زیست به دورِ زیست‌گاه‌ها، پارک‌های ملی و جنگل‌های کشور حفاظ کشید و مردم را به آنها راه نداد، بلکه باید با مشارکت دادن مردم و جذب سرمایه‌هاگذاری‌های مردمی و البته حمایت‌های دولتی به حفظ و نگه‌داری محیط طبیعی اطرافمان تلاش نماییم، بنابراین بسیار امیدوارم که با تصویب بودجه آینده و مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها بتوانیم تا دو، سه سال آینده مشکل پسماند در شمال را حل کنیم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.