به گزارش خبرنگار ایرنا طرح گردشگری و پرنده نگری به منظور بهره برداری اقتصادی از تالاب ها و مناطق تحت پوشش محیط زیست برای جلب گردشگران ، ایجاد اشتغال محلی و فعالیت آژانس های بومی گردشگری راه اندازی شده است.
مدیرکل حفاطت محیط زیست گیلان عصر جمعه در این خصوص خبرنگار ایرنا گفت: این طرح علاوه بر آشنایی مردم با اهمیت تالاب ها و اهتمام به حفظ منابع موجود در آنها برای توسعه گردشگری آماده می شود.
قربانعلی محمدپور افزود: این یک نوع پروژه بومگردی و گردشگری است که اولین بار در تالاب امیرکلایه لاهیجان اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح تحت عنوان احیاء و بهره اقتصادی از تالاب و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه شامل سایت پرنده نگری و احداث پل چوبی برای بازدیدکنندگان است که در آینده به تجهیزات پیسرفته سمعی و بصری تجهیز می شود و کارشناسان محیط زیست نسبت به آموزش های زیست محیطی و اهمیت تالاب ها و ذخایر موجود در تالاب ها بطور روزانه آموزش خواهند داد.
محمدپور هدف این پروژه را توانمندسازی جوامع محلی از طریق حضور اکوتوریسم و گردشگران طبیعی ویژه حاشیه نشینان تالاب ها با احداث دهنه دریچه کنترل آب در سطح تالاب و دیواره سازی ذکر و تصریح کرد: تاکنون یک کیلومتر دیواره سازی در حاشیه برخی نقاط تالاب انجام شده و هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.
تالاب امیرکلایه دارای 105 گونه گیاهی و زیستگاه 15 گونه و زیر گونه ماهی است و هر ساله صدها گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی به این تالاب فرود می آیند؛ این تالاب محل فرود پرندگان کمیابی مانند اردک سرحنایی و سرسفید، پلیکان خاکستری و پرندگانی نظیر باکلارکوچک و بزرگ، چنگر و محل زیست ماهیانی مانند کپور معمولی، لای ماهی و حاجی طرخان است.
تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و 230هکتار مساحت با اینکه در نزدیکی های دریای خزر قرار دارد، تنها تالاب گیلان به شمار می رود که آب شیرین دارد و آب آن از چشمه های داخل خود تالاب تامین می شود.
این تالاب در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال 1354 در فهرست 19 تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.
تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله 36 کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.