به گزارش خبرنگار ایرنا عیسی کلانتری روز جمعه در حاشیه افتتاح ساختمان اکوپارک (مرکز بازدیدکنندگان از طبیعت) بخش لوندویل شهرستان آستارا افزود: استان های شمالی با معضل پسماند مواجه هستند و دولت در سال قبل 1.3 دهم میلیارد دلار در بودجه پیش بینی کرده بود، اما در مجلس تصویب نشد.
وی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی زیرساخت های گردشگری شمال کشور آماده نشده و دچار پسماند شده و اکنون حل این مشکل، وظیفه دولت و مردم است و تصور رونق گردشگری در خطه شمال در شرایط انباشت زباله، انتظاری نادرست است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با هفت هزار نیروی انسانی در کشور، فقط مروج و پایشگر محیط زیست است و مردم را هدایت می کند تا علاوه بر استفاده از طبیعت، پاسبان آن باشند.
کلانتری بیان کرد: متاسفانه در جلب مشارکت مردم برای حفاظت محیط زیست، ضعیف عمل شده و اکنون طبیعت، در حال فرسایش و از بین رفتن است و مردم و دولت از این وضعیت رضایت ندارند.

** سیاست های حفاظت محیط زیست باید دگرگون شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید سیاست های صیانت و استفاده از طبیعت خدادادی دگرگون شود و علاوه بر باسداری از آنها، مردم را برای استفاده بهینه از امکانات زیست محیطی کشور، با محیط زیست آشتی دهیم.
کلانتری افزود: نباید با حفاظ کشی به دور جنگل ها، زیستگاه ها و تالاب ها مردم را از آنها محروم کنیم و باید توأم با صیانت از طبیعت، بخش خصوصی دعوت و سرمایه گذاری لازم انجام شود.
وی ادامه داد: باید با ایجاد پیوند صحیح بین مردم و طبیعت، از نعمت های خدادادی لذت ببریم و انسان ها از طبیعت استفاده کنند.

** ضوابط زیست محیطی به موازات کارهای عمرانی لحاظ شود
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه ضوابط زیست محیطی در آخر کارهای عمرانی لحاظ می شود و اگر به موازات مطالعات طرح های عمرانی، مطالعات زیست محیطی نیز اعمال شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.
کلانتری افزود: این روند نادرست در گذشته اعمال شده و اکنون محیط زیست ما را گرفتار کرده که باید اصلاح شود و در صورت تغییر رویه، در 95 درصد طرح های عمرانی مشکلی پیش نخواهد آمد.

** احیای تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود
کلانتری بیان کرد: تالاب انزلی با دریا ارتباط زیرزمینی و روزمینی داشته و متاسفانه با ورود کود و سم مزارع، پر از لجن شده که از هفته آینده عملیات احیای آن با روش غیرمکانیکی شروع خواهد شد.
وی ادامه داد: احیای این تالاب به وسعت 14 هزار هکتار از برنامه های اولویت دار دولت در حوزه محیط زیست است و ظرف چهار سال آینده تکمیل خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برنامه دولت های مختلف برای لایروبی و وصل تالاب میانکاله به دریا ، نادرست بوده و موجب قربانی شدن آن شده است.
کلانتری گفت: میانکاله بزرگترین تالاب آب شیرین کشور با حدود 100 هزار هکتار وسعت است و باید به جای جستجوی مشکل تالاب ها در دریا، مانع را در خشکی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه با ایجاد سد در بالادست، از آب میانکاله برای توسعه کشاورزی استفاده شده و ورودی آب شیرین به آن وصل شده، در حالیکه میانکاله با دریا ارتباط داشته و آب آن با جذر و مد دریا تامین می شده است.
او ادامه داد: از سوی برخی دستگاه ها ، فشار می آورند تا با لایروبی میانکاله و اتصال آن به دریا، امکان انتقال بار صورت گیرد اما در این صورت، آب شیرین تالاب به دریا تخلیه خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب آق آستارا با دریا ارتباطی بیشتر داشته و تحت تاثیر آن بوده و خدا نعمت هایش را در این شهرستان تکمیل کرده و باید قدر این زیبایی ها دانسته شود.
فرماندار آستارا نیز گفت: این شهرستان با 37 هزار هکتار جنگل و سه هزار هکتار مرتع، چند تالاب و پناهگاه های حیات وحش به توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست نیاز دارد.
حسن رستم زاد افزود: آستارا در پیشانی نظام و نقطه مرزی شمال کشور از نزدیک به شش میلیون گردشگر در سال و حدود سه هزار مسافر خارجی در روز میزبانی می کند و منابع طبیعی و خدادادی آن، رسالت نگهداری از آنها را سنگین تر کرده و به نیروی انسانی و امکانات لازم نیاز داریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به بندر مرزی آستارا ساختمان اکوپارک و پاسگاه محیط بانی پناهگاه حیات وحش این شهرستان را افتتاح و با محیط بانان دیدار کرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.