علی درجانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان با مشارکت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی ، بخش خصوصی و با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال توانست در سال جاری بیش از یک هزار تن از ارقام هاشمی، خزر و گیلانه تولید و فرآوری کند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون این بذرها توسط اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به شهرستان های استان حمل و آماده توزیع است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از زارعان خواست برای دریافت بذر به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مراکز توزیع استان مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
شالیکاران استان برای اطمینان از سلامت و افزایش تولید، از بذرهای گواهی شده و مطمئن استفاده می کنند؛ رقم هاشمی از ارقام خوب بومی و معطر گیلان است که در هر هکتار 400 / 4 تن شلتوک محصول می دهد و گیلانه رقم بهینه شده محلی است که ضمن برخورداری از عطر و طعم مناسب، پاکوتاه تر و زودرس تر است و حدود 200 / 5 تن در هکتار شلتوک می دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بیش از پنج تن شلتوک در هکتار است.
این بذرها نسبت به بذرهای معمولی فاقد آفات و بیماری هستند ، تخم علف هرز ندارند و حدود یک تن شلتوک در هکتار افزایش محصول دارند.
شالیکاران اگر در هر سال 20 تا 25 درصد بذر خود را از نوع گواهی شده تهیه کنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نیاز مزرعه خود را می توانند تهیه کنند که البته بایستی این 20 تا 25 درصد در کرت های جداگانه کشت شود که بتوان از آنها در سال های بعد به عنوان بذر خالص برای کاشت دوباره استفاده کرد.
کشاورزان پیشرو و با تجربه استان از قدیم خودشان با شیوه سنتی اقدام به خالص سازی بذر مورد نیاز سال آینده می کنند به این نحو که قبل از خرمن کوبی خوشه های درشت ، سالم و مطمئن را دست چین کرده و از آن به عنوان بذر سال آینده استفاده می کنند.
مجموع بذر مورد نیاز شالیزارهای استان در سال حدود 11 هزار تن است که اگر در هر سال حدود دو هزار تن بذر اصلاح شده توزیع شود؛ تقریبا هر چهار سال یکبار، کل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشی کشت می شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.