هوشنگ عصارزاده روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از یک واحد تولیدی در لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: بانک توسعه تعاون از جوانترین بانک های دولتی کشور محسوب می شود و ماموریت آن حمایت از بنگاه های تعاونی ، ایجاد اشتغال و یا حفظ اشتغال موجود است و این بنگاه های مورد حمایت عمدتا جزو شرکت های کوچک و متوسط به شمار می روند.
وی اظهارداشت: بخشی از تسهیلات در سال 97مربوط به دو طرح ملی است که در سال قبل تشکیل شد که یکی از این طرح ها ، طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری است که دولت یک و نیم میلیارد دلار بر اساس قانونی که در این زمینه تصویب شد از محل منابع توسعه ملی معادل ریالی آن را تخصیص داد و به همین میزان نیز سه بانک و در کنار این بانک ها یک صندوق اعتباری مکلف شدند به همین میزان از منابع داخلی خودشان اختصاص دهند که در مجموع نزدیک به 180هزار میلیارد ریال از منابع این سه بانک و صندوق اعتباری درکشور پرداخت شد.
عصارزاده گفت: عملکرد بانک توسعه تعاون از این طرح که فعالیتش را بطور رسمی و عملی از ابتدای سال جاری شروع شد تا به امروز 83درصد از این منابع را تخصیص داده اگرچه سهم مرحله چهارم از منابع ملی به بانک توسعه تخصیص داده نشده اما به عنوان بانک اول در اجرای این طرح ملی عمل کرد .
وی تصریح کرد: افتتاح یک واحدکلوچه سازی در روزگذشته از جمله طرح هایی در شهرستان لاهیجان است که از محل همین منابع تسهیلات به آن پرداخت شده ، تسهیلاتی از منابع ارزان قیمت که میانگین نرخ آن شش درصد است که بیشتر هم به بنگاه های کوچک و متوسط تخصیص می یابد.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون یادآورشد: کارگروه های استانی و شهرستانی در قالب دستگاه های اجرایی وجود دارند و بسته هایی براساس شرایط اقلیمی برای هر استان و منطقه را تعریف و تعیین می کنند و پرداخت تسهیلات در هر استان و شهرستان براساس مزیت های هر منطقه برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: بخشی از این منابع که در اختیار بانک هاست به طرح هایی پرداخت می شود که توجیه پذیری لازم درجهت حفظ اشتغال و نیروهای کار در سطح روستاها و پیشگیری از مهاجرت آنها به شهرها را داشته باشند و بانک ها پس از بررسی طرح ها به این منظور این تسهیلات را پرداخت می کنند .
عصارزاده با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون در 10استان از جمله گیلان بیش از صددرصد سهمیه خود به ظرفیت ها، تسهیلات پرداخت کرده اظهارداشت: در شهر لاهیجان نزدیک 305میلیارد ریال تسهیلات در قالب 9طرح اشتغال روستایی پرداخت شده است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.