گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دامپزشکی گیلان به ایرنا حاکیست؛ سهراب عاقبتی افزود: واکسیناسیون به عنوان مهمترین و موثرترین راهکار در پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری های حیوانی از جمله بروسلوز است لذا دامپزشکی به صورت پیگیر اقدام به واکسیناسیون دام ها علیه بروسلوز می کند.
وی ادامه داد: طی 10 ماه سال جاری بیش از 83 هزار راس گاو و گوساله و همچینن 168 هزار راس بره و بزغاله توسط اکیپ های عملیاتی بخش دولتی و دفاتر مایه کوبی طرف قرارداد بخش خصوصی علیه بروسلوز واکسینه شده اند و بدین ترتیب پوشش مناسبی در سال جاری علیه این بیماری در دام های استان ایجاد شده است.
به گفته عاقبتی ؛ علاوه بر واکسیناسیون دام ها، شناسایی و حذف دام های آلوده از طریق خونگیری، از دام ها و آزمایش نمونه خون اخذ شده در آزمایشگاه های دامپزشکی در دستور کار دامپزشکی استان گیلان قرار دارد و در این راستا از 11 هزار راس گاو و پنج هزار و 600 راس گوسفند و بز نمونه خون اخذ شده و مورد آزمایش قرار گرفت که در نتیجه تعداد 90 راس گوسفند و بز، یک راس گاو مبتلا تحت نظارت دامپزشکی روانه کشتارگاه شدند.
وی اظهار داشت: همچنین نظارت بر رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی در دامداری ها به منظور مبارزه با بیماری بروسلوز در گیلان انجام می شود.
بروسلوز که در انسان تب مالت نیز نامیده می شود یکی از مهمترین بیماری های مسری و مشترک انسان و دام است که خطر زیادی برای انسان دارد و ضرر و زیان فراوانی به اقتصاد و دامپروری کشور وارد می کند. علائم بالینی آن در دام ها بیشتر بصورت سقط جنین دیده می شود، بروسلوز یا تب مالت در ایران بومی است و آلودگی در تمام نقاط کشور دیده می شود.
این بیماری در انسان چهره های متفاوت دارد و ممکن است باعث ایجاد تب متناوب، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن و انواع مختلف اختلالات در دستگاه ادراری تناسلی، اندام های حرکتی، دستگاه گوارش، سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن شود.
اصلی ترین راه سرایت بیماری بروسلوز در انسان، تماس مستقیم با بافت های آلوده حیوان مثل خون و ترشحات حاصل از سقط جنین و همچنین مصرف شیر نجوشیده و فرآورده های غیرپاستوریزه آن است.
بر اساس آخرین برآوردها حدود 831 هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و 448 هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گاومیش در استان گیلان شمارش شده است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.