گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا حاکیست؛ به میزبانی اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان مراسم روز جهانی تالاب ها در تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه با حضور دهیاران روستاهای حاشیه تالاب ، تعدادی از دانش آموزان و تشکل های فعال در زمینه محیط زیست برگزار و بر لزوم همکاری جوامع محلی در حفظ و نگهداری از این موهبت الهی تاکید شد.
همچنین مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب ها با همکاری اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه و اداره پارک ملی بوجاق کیاشهر برگزار و تعدادی از دانش آموزان رشته عکاسی و گرافیک یکی از مدارس آستانه اشرفیه از تالاب و دشت سفید رود در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر بازدید و با قرار دادن شاخه های گل در تفنگ شکارچیان میهمان، از آنان به پاس احترام به محیط زیست و حیات وحش قدردانی کردند.
همچنین بر اساس این گزارش و بنا به اظهار علی درویشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش؛ با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان و به منظور پاسداشت روز جهانی تالاب ها ، تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کانون از آبگیرها و پهنه های طبیعی املش بازدید کرده و اهمیت و کارکرد تالاب ها و لزوم حفاظت و صیانت از این پهنه های آبی، برای آنان تبیین شد.
به گزارش ایرنا کنوانسیون تالاب ها با هدف حفظ تالاب های جهان در 13 بهمن سال 1349 با حضور 18کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد و به همین سبب به کنوانسیون رامسر نامیده می شود و با توجه به اهمیت تالاب ها 169 کشور جهان به این معاهده بین المللی پیوستند.
این کنوانسیون تنها معاهده بین المللی است که به تاریخ هجری شمسی ثبت جهانی شده،
این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین المللی و همکاری همه جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره­وری عقلایی از تالاب های مهم و بخصوص تالاب هایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند؛ منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به تمامی گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.
هم اکنون 190 میلیون هکتار از تالاب های جهانی در این کنوانسیون به ثبت رسیده که از این میزان پنج میلیون هکتار در قالب 24 تالاب مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
ایران دارای 250 تالاب است و تالاب های امیرکلایه لاهیجان، بوجاق کیاشهر، بندرانزلی، چمخاله لنگرود و استیل آستارا از شاخص ترین تالا های گیلان است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.