به گزارش ایرنا، امین معصومی سرپرست این گروه به ایرنا با ابراز تاسف از حال بد تالاب انزلی گفت : ما با این نیت دور تالاب را رکاب زدیم تا از نزدیک حال تالاب و مردمان حاشیه نشین این اکوسیستم ارزشمند را لمس کنیم.
وی اظهار داشت : در چند سال اخیر در شهر بندرانزلی، استان و حتی کشور صحبت از نجات تالاب بین المللی انزلی می شود اما هر روز می‌شنویم که حال تالاب خوب نیست و خشک شدن آن به سرعت دارد از بی برنامگی و عدم نجات آن پیشه می‌گیرد.
وی افزود:اگر ما به تالاب کاری نداشته باشیم شاید می‌توان امیدوار بود که حالش بهبود یابد اما مشکل این است که ما در نابودی تالاب نقش مستقیم داریم.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد:در چند ماه اخیر پروژه احداث سد لاسک تمامی گیلانیان، کنشگران محیط زیست و شهروندان شهرهای حاشیه تالاب را نگران کرده است که نکند قلب تالاب با آن همه نا مهربانی ها به یکباره بایستد.
معصومی در تشریح رکاب زنی شان گفت : 'امروز از پل قدیم غازیان بندرانزلی با 9 نفر همرکاب(7 نفر آقا و 2 نفر خانم) که دونفر آنها از شهرهای رشت و رضوانشهر به جمع ما پیوستند برای حمایت از تالاب انزلی، برای اینکه شاید یک نفر هم بتواند با صدایش و حرکتش از ساختن سد لاسک جلوگیری کند، برنامه خودمان را یتیمانه ساعت 09:30 صبح آغاز کردیم و فقط یک نفر از مدیران شهری برای بدرقه مان آمده بود.
از شهر انزلی خارج شدیم و به سمت روستای آبکنار حرکت کردیم، در این میان صدای بوق ماشین ها و تشویق آنان و یک خسته نباشید ساده مارا به ادامه راه امیدوار می‌کرد، ساعت 10:30 صبح به آبکنار رسیدیم و برای استراحت به قهوه خانه ای رفتیم. حالشان گرفته بود، وقتی از هدفمان صحبت کردیم گویا حرف دلشان را زدیم و یکی یکی دورمان جمع شدند و گویا ما شده بودیم فرشته نجات دغدغه شان، صحبت ها و نگرانی های احداث سد لاسک مطرح شد که چه بلایی بر سر تالاب می‌آورد و وقتی آگاه تر شدند همه‌شان غمگینتر شدند اما گفتیم می‌شود جلوی ساخت این سد را گرفت به شرطی که باهم باشیم برای گفتن نه به احداث آن سد .
با گرفتن یک عکس یادگاری به مسیرمان ادامه دادیم و پس از عبور از ضیابر و روستاهایی چون چکوور در حاشیه خیابان اصلی صدای خوشحالی و خسته نباشید دانش آموزان دوره اول دبیرستان شهید محمود نظری اسپند صومعه سرا مارا به خود جلب کرد، دانش آموزانی که در زنگ ورزش با معلمشان آقای کشوری در حیاط مدرسه ورزش می‌کردند و صمیمانه مارا به مدرسه خود دعوت کردند و پس از شوخی ها و شیطنت هایی به زبان خارجی که گویا ما سایکل توریست خارجی هستیم با ما هم صحبت شدند و وقتی هدف اصلی و تنها بهانه رکاب زدنمان را گفتیم، آنها هم نگران جان تالاب بودند و در حمایت از این نعمت خداوندی یکصدا به احداث سد لاسک نه گفتند.
پس از گرفتن عکسی به یادگار مارا بدرقه کردند و روستاهای چمثقال، نرگستان، لاکسار، شیخ محله، کیسشتان، کفترود را پشت سرگذاشتیم و ساعت 15 به پیربازار رشت رسیدیم، و وقتی به بازاریان و صیادان گفتیم که از کجا آمده ایم حرف از تالاب انزلی زدند و حال تالاب را از ما جویا شدند و بحث ساخت سد لاسک را پیش گرفتند، گفتند اگر تالاب خشک شود ما در کدام پهنه آبی صیادی کنیم،اگر در جان یک انسان قلب نباشد، رگ و شاهرگ معنی نخواهد داشت، اگر تالابی نباشد رودخانه معنی نخواهد داشت، یک لحظه یادم آمد که امروز وقتی روستاها را پشت سر می‌گذاشتیم و رودخانه هایی که به سرعت خودشان را به تالاب می‌رساندند اگر سد ساخته شود تمامی رودخانه ها خشک خواهند شد و عرصه تالاب به چهره ترک خورده تبدیل خواهد شد.
اگر چند مخالفت آنان با ساخت سد دلگرم‌مان کرد که تنها نیستیم اما با همان نگرانی به رکاب زدن خود ادامه دادیم و پس از عبور از مبارک آباد و چوکام و خمام و شیجان و دهنه سرا ساعت 17:30 به روستای شانگهای پرده انزلی رسیدیم که با استقبال پر شور همرکابان سبز مواجه شدیم، در غروب این برنامه عکسی به یادگار ثبت کردیم اما امیدوارم هرگز غروبی نباشد برای حیات تالاب بین المللی انزلی. '
شعار روز جهانی تالاب ها این است 'ما در برابر تغیرات اقلیمی ناتوان نیستیم'.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.