به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرخ یوسف زاده چابک روز یکشنبه در افتتاح دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان در رشت افزود: بعد از راه اندازی مرکز پیوند مغز و استخوان، راه اندازی مرکز پیوند قلب، ریه و پانکراس که می تواند تحول چشمگیری در بخش بیماری های دیابتی شاهد باشیم، جزو برنامه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان است.
وی با بیان این مطلب که موضوع پیوند عضو را با جدیدت دنبال می کنیم، اظهار داشت: در زمان حاضر، پیوند کلیه و کبد در این استان در بیمارستان رازی رشت انجام می گیرد.
یوسف زاده چابک بیان داشت: در ابتدا مرکز پیوند کلیه در گیلان و در بیمارستان رازی رشت راه اندازی شد، در یکی دو سال اخیر پیوند کبد با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این بیمارستان انجام می گیرد که دهمین پیوند کبد نیز در هفته های قبل انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان در رشت خاطر نشان کرد: پیوند از این جهت اهمیت دارد که بر خلاف سایر فعالیت های پزشکی ، یک کار تیمی است و کارهای تیمی نیز نیازمند برنامه ریزی ، مدیریت و هماهنگی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان فرهنگ سازی در جامعه درباره اهمیت اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی برای نجات جان بیماران نیازمند را مهم دانست و اظهار داشت: اینکه در مرگ مغزی امیدی به بازگشت نیست بایستی فرهنگ سازی شود زیرا بسیاری از مردم در این باره اطلاعات ندارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در این مراسم بیان داشت: پتانسیل های زیادی در کشور وجود دارد که می توان عقب ماندگی ها را جبران کرد.
کیوان محمدی توجه به حوزه سلامت را مهم دانست و اظهار داشت: به عنوان مسئول سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از گذشته نیز این آمادگی را اعلام کردم که برای ارتقاء علوم پزشکی استان هر کمکی که از دست ما برآید، انجام می دهم همانطوری که برای راه اندازی مرکز کبد در بیمارستان رازی رشت بیشتر از مبلغ درخواست رئیس دانشگاه، پرداخت کرده ایم.
وی با تاکید بر این مطلب که همه بایستی برای ارتقاء سلامت جامعه تلاش کنند، خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که حداکثر امکانات را برای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فراهم کنیم.
محمدی فرهنگ سازی برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی و رضایت خانواده ها را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: رسانه ها نقش مهمی در این فرهنگ سازی دارند.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشارکت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اهدای عضو ایرانیان نسبت به برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان از امروز (یکشنبه) تا یازدهم بهمن در رشت اقدام کرده است.
نحوه شناسایی بیماران مرگ مغزی، نحوه انتقال این بیماران از مراکز تابعه به مرکز پیوند، مسایل حقوقی درباره رضایت پیوند اعضا، نحوه نگهداری ارگان های فرد مغزی از جمله آموزش های لازم به شرکت کنندگان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان است.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.