علی درجانی عصر دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به توصیه‌های این سازمان به کشاورزان برای انجام به‌موقع شخم زمستانه بیان داشت: در راستای استفاده بهینه از منابع آبی موجود به‌ویژه آب باران، انجام شخم زمستانه در موعد مقرر می‌تواند از هدررفت این منابع جلوگیری کند.
وی در مقایسه وضعیت امسال انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان با مدت مشابه سال گذشته افزود: با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی و مشارکت فعال کشاورزان گیلانی تاکنون ، چهار هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیشتر از سال قبل شخم زده شده‌‌است.
درجانی با بیان اینکه شخم زمستانه در سال گذشته در همین زمان حدود 25 تا 26 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان بوده، خاطرنشان کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی استان و همت کشاورزان گیلانی انتظار داریم شخم زمستانه به موقع در اراضی استان به پایان برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مزایای انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری را افزایش نفوذ‌پذیری آب در خاک، از بین‌بردن آفات، ذخیره رطوبت خاک، از بین رفتن بقایای علف‌های هرز‌ و ایجاد مواد آلی در اراضی کشاورزی ذکرکرد.
درجانی با اشاره به اینکه انجام شخم زمستانه باعث از بین بردن مؤثر پناهگاه‌های آفات به‌ویژه لارو آفت کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود، اظهار داشت: کاهش مصرف سموم شیمیایی،‌ غنی‌سازی خاک و استفاده درست از آب باران از دیگر مزایای انجام عملیات شخم زمستانه محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا دو مرحله شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج و دارای مزایای بیشماری است و برنجکاران گیلانی باید به این گام اول توجه کنند چراکه افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.
شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است که هر ساله از کشت آنها حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
سدسفیدرود آب مورد نیاز 171 هزار هکتار از 238 هزارهکتار شالیزار گیلان را تامین می‌کند؛ بر این اساس آب بقیه شالیزارهای استان از محل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های موجود در استان تامین می‌شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.