در هفتاد و سومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت از عملکرد دولت پیرامون تصمیماتی که موجب تحت فشار قرار گرفتن شهرداری‌ها از جمله شهرداری رشت به لحاظ مالی در مباحثی از جمله ارزش افزوده، عوارض و غیره می شود انتقاد شد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در جلسه ظهر امروز این کمیسیون در ساختمان میرزا خلیل رفیع با اشاره به بررسی عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۸ شهرداری رشت اظهار کرد: این تعرفه ها باید بر اساس مقررات در اسرع وقت بررسی و مورد تصویب شورا قرار گرفته و در پانزدهم بهمن ماه نیز از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم رسانده شود.

شیرزاد با اشاره به کاهش قدرالسهم شهرداری رشت از مالیات بر ارزش افزوده دولتی طی ماه های اخیر تصریح کرد: در ماه های گذشته شاهد کاهش فراوان در پرداخت ارزش افزوده سهم شهرداری رشت بوده و امیدواریم در ماه های پایانی سال قدرالسهم شهرداری رشت از این بخش افزایش پیدا کرده تا شهرداری بتواند خدمات بیشتر و بهتری به شهروندان ارائه کند.   وی با بیان اینکه سهم شهرداری رشت از عوارض سوخت در سال ۹۷ توسط دولت پرداخت نشده است افزود: متاسفانه برخی از کدهای درآمدی شهرداری حذف و یا به دستگاه های دیگر پرداخت می شود و گویا دولت با چنین اقداماتی قصد دارد کمبود منابع مالی خود را با تحت فشار دادن شهرداری‌ها برطرف کند.   رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به مباحث مطرح شده پیرامون حذف اعتبارات دولتی در حوزه پسماند استان های شمالی کشور اشاره کرد و گفت:به‌رغم تمامی مطالبی که پیرامون حمایت دولت از حوزه پسماند استان های شمالی کشور مطرح شده شنیده ها حاکی از آن است که در بودجه سال ۹۸ کشور اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومانی پسماند توسط دولت حذف شده و این در حالی است که مشکلات پسماند استان های شمالی کشور همچنان پا بر جاست.   شیرزاد با اشاره به مخالفت کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با افزایش هزینه انبارداری ستاد رفع سد معبر شهرداری رشت تصریح کرد: در دفترچه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهرداری رشت پیشنهاد افزایش هزینه انبارداری ستاد رفع سد معبر شهرداری رشت مطرح شده که به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر و کاهش مشکلات اقتصادی شهروندان با این بخش مخالفت می شود. محمد حسن عاقل منش عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه منابع درآمدی شهرداری رشت به شدت کاهش یافته است اظهار کرد: امیدوارم با ارائه ساز و کارهای مناسب بتوانیم تحولاتی در این حوزه ایجاد کنیم.   مدیر درآمد شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به نحوه وصول عوارض در شهرداریها اظهار کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی عوارض به دو بخش محلی و ملی تعریف شده است. جواد حرفت خواه با اشاره به اینکه در گذشته ۸۰ درصد از بودجه شهرداریها از طریق کارخانجات و ۲۰ درصد از محل دریافت عوارض تامین می شد افزود: تعرفه عوارض شهرداری رشت از سال ۹۲ جهشی غیر منطقی داشته و متاسفانه در حال حاضر عوارضی از جمله سوخت و غیره که در گذشته مستقیما به شهرداری داده می شد دیگر پرداخت نمی شود.   وی با بیان اینکه برخی از کدهای عوارضی را از شهرداری ها سلب کرده اند گفت: متاسفانه عوارض خودرو و غیره بر اساس بودجه جدید دولت در حال تبدیل شدن به مالیات بوده و عملا با این اقدام شهرداریها از منابع درآمدی خود محروم می شوند.   حرفت خواه با اشاره به اینکه دولت قصد دارد تمامی سازمانها را از پرداخت عوارض به شهرداری معاف کند افزود: یقینا چنین اقداماتی وضعیت مالی شهرداری رشت را بحرانی تر می کند.    

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.