گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان به ایرنا حاکیست ؛ وحید خرمی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کشاورزی و حفاظت از منابع آب زراعی در لنگرود بر لزوم احیا آب‌بندان‌ها برای ذخیره آب زمین‌های زراعی و لایروبی انهار و آب‌بندان‌ها تأکید کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه لنگرود در انتهای آب خور قرار دارد ، تمام تلاش مان را انجام خواهیم داد تا کمترین آسیب به کشاورزان وارد شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه منابع آب محدود و توسعه جمعیت زیاد است، گفت: چاه‌هایی در استان و از جمله در شهرستان لنگرود احداث‌شده که به‌زودی تجهیز می‌شوند تا به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد.
خرمی با تاکید بر اینکه ظرفیت آبگیرها در حال حاضر کم است، خاطرنشان کرد: با لایروبی آب‌بندان‌ها ضمن افزایش حجم آب در آب‌بندان‌ها، دغدغه کشاورزان نیز برای نبود آب یا کاهش آن حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه آب‌بندان‌ها ظرفیت خوبی برای مستهلک کردن سیلاب است ، گفت: احیای آب‌بندان‌ها موجب افزایش حجم ذخیره آب برای کشاورزان و زمین‌های زراعی شده که این امر موجب آرامش خیال کشاورزان نیز خواهد شد.
گیلان دارای 860 آب‌بندان با وسعت حدود 9 هزار هکتار است. یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و لایروبی کل آب‌بندان های استان پیش بینی شده است. آب‌بندان های گیلان آب حدود 17 درصد معادل 40 هزار هکتار شالیزار را تامین می کند. در حال حاضر 10 هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.
همچنین سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مصرف که 150 میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.
مصطفی سالاری استاندار گیلان اول دی ماه جاری پس از برگزاری 11جلسه کارشناسی و تصمیم گیری، با مشارکت و حضور 12دستگاه اجرایی و نهادهای نظارتی ، دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان را نهایی و ابلاغ کرد؛ با اجرای این شیوه نامه 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و 800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود.
همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان 3.3 برابر سد شهربیجار، 5.1 برابر سدشفارود، 2.9 برابر سدپلرود و 6 برابر سد لاسک افزایش دهد.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.