عباس علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر عضو گیری تعاونی های توسعه و عمران در شهرستان های یاد شده ، انجام شده و اکنون در حال فراهم آوردن مقدمات تشریفات مجمع عمومی هستند که تا پایان امسال آغاز به کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه رویکرد جدید اداره کل براساس سیاست های وزارتخانه تشکیل تعاونی های بزرگ و فراگیر است، اضافه کرد: در همین راستا، تشکیل تعاونی های توسعه و عمران در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است .
علیزاده اظهار کرد: سال گذشته تعاونی توسعه و عمران در دو شهرستان تالش و سیاهکل تشکیل و ثبت شد و راه اندازی شرکت تعاونی توسعه و عمران برای تمامی شهرستان های استان دنبال می شود.
وی با بیان اینکه تشکیل این تعاونی ها با مشارکت حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان محقق می شود، شتاب بخشی در رشد و توسعه شهرستان در همه سطوح، جذب منابع و سرمایه های مردمی و هدایت آن در بخش های تولیدی و خدماتی به منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال را از اهداف مهم تشکیل تعاونی توسعه و عمران ذکر کرد.
به گفته علیزاده، اجرای طرح هایی که به دلیل رانت زایی قابلیت اجرا از سوی بخش خصوصی را ندارند از سوی این تعاونی ها قابلیت اجرا را دارد و این از دیگر مزیت های تشکیل تعاونی توسعه و عمران است.
وی عضویت نیم درصد از جمعیت شهرستان ، سرمایه 300 میلیون تومانی، عضویت ساکنان ، متولدین و شاغلین شهرستان را از شرایط تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران عنوان کرد.
علیزاده با بیان اینکه تعاونی سهامی عام استان در سال 96 تاسیس شد، تصریح کرد: همچنین طرح روستا تعاون نیز درحال پیگیری است و تاکنون 23 تعاونی در مناطق روستایی براساس مزیت ها ایجاد و 79 تعاونی نیز به روز رسانی شد که در مجموع یک هزار و 350 فرصت شغلی جدید در روستاها ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه از سهم ملی 50 درصد برای زمین در نظر گرفته شده، افزود: بدلیل محدودیت زمین در استان گیلان متاسفانه امکان تحقق آن وجود ندارد و ازسویی هنوز نگاه مسئولان ذیربط استانی و کشوری متناسب با جایگاه واقعی تعاونی نیست.
علیزاده با بیان اینکه این اداره کل همچنین ورود به تعاونی های دانش بنیان را به تازگی آغاز کرده، افزود: تاکنون شش شرکت تعاونی دانش بنیان ثبت شده اما در حال حاضر چهار شرکت تعاونی در حال فعالیت در بخش های فن آوری آطلاعات ، صنعتی و کشاورزی می باشند .
در حال حاضر دو هزار و 667 تعاونی فعال و در دست اجرا با تعداد اعضای ( با تعداد اعضای بدون سهام عدالت) دو میلیون و 133 هزار نفر با اشتغالزایی 34 هزار 500 نفر وجود دارد؛ بیشترین تعاونی ها در بخش کشاورزی با 789 تعاونی، بخش خدمات 675 تعاونی، بخش صنعتی 473 و مصرف 130 تعاونی تشکیل شده است.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.