به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرخ یوسف زاده چابک روز شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه سلامت در رشت با تاکید بر این مطلب که بایستی همواره پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم، افزود: امروزه بیماری های غیرواگیر از جمله فشارخون، سرطان ها و تروما مطرح است؛ در این باره هر میزان تجهیزات و امکانات بیمارستانی را افزایش دهیم باز هم این بیماری ها بروز می کند بنابراین بایستی برای پیشگیری از این بیماری ها تلاش شود.
وی تغییر در سبک زندگی را برای پیشگیری از بیماری های یاد شده حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تغییرات به وجود آمده طی سال های اخیر در سبک زندگی مردم و گرایش به سمت رژیم های غذایی پرچرب، پرکالری و فست فودها زمینه بروز بیماری های غیرواگیر را به وجود آورده است.
وی در ادامه سخنانش در این نشست خبری با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب های بیمارستانی بیان داشت: قبل از انجام مسئولیتم در این دانشگاه از 26 بیمارستان استان هیچ کدام تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی نداشتند اما در زمان حاضر بیش از نیمی از بیمارستان های گیلان تصفیه خانه بیمارستانی دارند و سایر بیمارستان ها شامل ولایت، رازی، پورسینا و 17 شهریور تا پایان سال از تصفیه خانه برخوردار می شوند، ضمن این که در زمان حاضر زباله عفونی از هیچ بیمارستانی در این استان خارج نمی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان این که راه اندازی مرکز جامع سرطان را در راس برنامه ها قرار داده ایم، خاطر نشان کرد: مرکز جامع سرطان بندرانزلی را ماه آینده راه اندازی می کنیم که از دستگاه های غربالگری سرطان های مختلف برخوردار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طول 40 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان داشت: راه اندازی نظام شبکه بهداشت از جمله مهمترین دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در این استان است.
یوسف زاده با بیان اینکه در سال های 53 و 54 برای اولین بار خانه های بهداشت در گیلان راه اندازی شد، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، 969 خانه بهداشت در این استان فعال است در حالیکه این آمار در سال 57، 60 مورد بود.
وی تعداد مراکز بهداشتی گیلان را 194 و آمار پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی استان را 42 پایگاه عنوان و اظهار کرد: در سال 57 مراکز بهداشتی و پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی در گیلان فعال نبود.
یوسف زاده طرح تحول نظام سلامت را از دیگر دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان عنوان و خاطر نشان کرد: این طرح از سال 93 با هدف کاهش پرداخت از جیب مردم به اجرا درآمد و جزو مهمترین و کم نظیرترین طرح هایست که مردم بعد از انقلاب اسلامی ثمرات آن را لمس کردند.
وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در زمان حاضر در سه رشته فوق تخصصی رزیدنت تربیت می کند و مجوز آموزش سه رشته دیگر را گرفته، اضافه کرد: در 17 رشته تخصص می دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان گیلان بیان داشت: در این دانشگاه هیچ برنامه ای نداریم که شفاف نباشد، حق جامعه است که نسبت به تک تک مسولیت هایمان پاسخگو باشیم.
وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال 95، خاطر نشان کرد: دقیقا بر اساس نقشه راه حرکت می کنیم، قدمی بر نمی داریم که قبلا به آن فکر نکرده باشیم.
در زمان حاضر استان گیلان دارای 26 بیمارستان دانشگاهی، دو بیمارستان غیردانشگاهی و 9 بیمارستان خصوصی است.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.