شهرود امیرانتخابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ثبت جهانی ماسوله مهمترین اولویت این اداره کل است با اشاره به نشست اخیر با حضور علی اصغر مونسان و جبار کوچکی نژاد در تهران افزود: در زمان حاضر موانعی همچون وجود برخی اداره ها در بافت ماسوله و نحوه سیم کشی برق این شهرک تاریخی وجود دارد که با مطرح شدن ثبت جهانی ماسوله در دل پرونده جنگل های هیرکانی بر طرف خواهد شد.
وی اظهار داشت: بازرسان یونسکو آبانماه امسال بمنظور بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی (Hyrcanian Forests) در لیست میراث جهانی یونسکو وارد استان گیلان شدند و نظر مثبتی نسبت به ثبت جهانی این پرونده داشتند.
وی تاکید کرد: امیدواریم ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و شهرک تاریخی ماسوله، امسال به انجام برسد چرا که در سیاست های گردشگری تا یک اثر ثبتی جهانی نداشته باشیم، از سایر انواع گردشگری نمی توان برای این صنعت در استان بهره گرفت .
به گفته امیرانتخابی، ثبت جهانی امروزه یک برند معتبر در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری محسوب می شود و به طور حتم یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب مقصد گردشگری توسط گردشگران، شاخص میراث ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو و به دنبال این انتخاب، سرازیر شدن میلیون‌ها گردشگر، اشتغال‌زایی، کسب درآمد و در نتیجه به وجود آمدن مسیری هموار برای ایجاد رفاه اجتماعی بیشتر است.
وی ادامه داد: با سرازیر شدن گردشگران برای بازدید از یک اثر که ثبت میراث جهانی شده زیرساخت‌های مقصد نیز در ابعاد اقامتی، پذیرایی، بهداشتی، ارتباطی و جاده‌ای و حمل و نقل زمینی یا هوایی بهبود می یابد و کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری به این واسطه شکل می گیرد که افزایش اشتغال را به همراه خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت هر گردشگر خارجی که بخواهد کشوری را برای مقصد گردشگری انتخاب کند، قبل از سفر حتماً مکان‌های تاریخی و گردشگری کشور موردنظر را بررسی می‌کند؛ بنابراین، گردشگران می‌توانند در سایت یونسکو تمام آثار تاریخی و طبیعی جهانی ثبت‌شده را بیابند و با توجه به آثار و جذابیتی که دارند، به این مکان‌ها سفر کنند.
وی اضافه کرد: درباره گردشگران داخلی هم روال کار همین است، بطوری‌که مردم با توجه به اطلاعات موجود از یک مکان داخلی بازدید می‌کنند و دیدن این مکان‌ها در چند سال اخیر بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: ثبت جهانی یک اثر در استان موجب جذب و حضور گردشگران خارجی می شود و همین موضوع است که به فرآیند جایگزینی اقتصاد گردشگری بجای اقتصاد نفت می انجامد.
امیرانتخابی خاطر نشان کرد : دولت و در راس آن سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همینطور نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی ، استاندار و سایر مسئولان استانی ، فعالان صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ، تمام تلاش خود را برای ثبت این دو اثر از گیلان در فهرست آثار جهانی بکار خواهند گرفت و گزارش روند پیشرفت اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی ماسوله در گیلان یک مطالبه عمومی است و مطابق اسناد بالا دستی ، باید ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و ماسوله در صدر اولویت های سیاست گزاری های گردشگری در استان قرار گیرد گفت : در صورت ثبت این دو اثر در فهرست آثار جهانی ، گیلان به عنوان یکی از مقاصد هدف گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت و مزیت های فراوانی از جمله افزایش تولید ناخالص داخلی و ارز آوری در استان ، توسعه اشتغال پایدار و معرفی ارزش های فرهنگی و توسعه سایر جاذبه های گردشگری گیلان را با خود به همراه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: نگاهمان می بایست به گردشگری تغییر کند و منعطف به ورود گردشگر خارجی باشد تا بتوانیم به رونق و توسعه صنعت گردشگری دست یابیم.
امیرانتخابی ادامه داد: برنامه ریزی ها در حوزه گردشگری می بایست در سطح کلان انجام شود؛ بنای دولت تدبیر و امید تعامل با دنیاست و کافیست پیام صلح و دوستی آرامش به دیگر کشورها برسد و آن زمان است که سرمایه گذاری خارجی و حضور گردشگران از سراسر دنیا بر رونق این صنعت می افزایند.
به گزارش ایرنا شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است؛ فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال 89 آغاز شد و 10 معیار در ثبت جهانی نقش دارند که اصالت و مدیریت از مهمترین این معیارهاست.
ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
جنگل های هیرکانی نوار سبزی به طول 850 کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده اند. نام این جنگل ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می شد، گرفته شده است. منطقه ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه های البرز که تنوع زیستی، گونه های بومی، نادر و منحصر بفرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت انگیز طبیعی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
ثبت این جنگل ها در لیست میراث جهانی یونسکو مزایا و فواید بسیاری برای جوامع محلی و منطقه ای و برای کشور ایران در پی خواهد داشت؛ وقتی یک اثر در فهرست جهانی این سازمان ثبت می‌شود همه اعضای کنوانسیون 1972 که 191 کشور عضو آن هستند و یک هزار و 92 اثر طبیعی، فرهنگی، ترکیبی و منظر فرهنگی از 167 کشور در فهرست آن جای گرفته؛ متعهد هستند با مشارکت جهانی از آن اثر مراقبت کنند.
ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی تبلیغات برای مقصد انجام شود که به‌ واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.
در ایران 23 اثر ثبت جهانی شده که از آن جمله می توان به میدان نقش جهان اصفهان، سازه های آبی شوشتر، پاسارگاد، پرسپولیس، کلیساهای ارمنی، منظر فرهنگی شهر میمند و ... اشاره کرد.
کویر لوت تنها اثر طبیعی ثبت شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکوست؛ با اینکه کشور ما دارای تنوع آب و هوایی زیادی بوده و به این لحاظ به قاره کوچک مشهور است اما فقط یک اثر ثبت شده طبیعی در لیست میراث جهانی یونسکو دارد بنابراین در صورت ثبت جنگل های هیرکانی، این جنگل ها دومین اثر ثبت شده جهانی ایران خواهند بود و این کار می تواند راه را برای ثبت سایر آثار طبیعی باز کند.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.