به گزارش ایرنا علی درجانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: شالیکاران گیلانی با توجه به فرصت و شرایط مناسب جوی، باید با بهره‌گیری از نزولات آسمانی اراضی شالیزاری خود را شخم بزنند.
وی اجرای شخم زمستانه در اراضی شالیزاری را سبب ارتقاء بهره‌وری، کاهش مصرف آب، کنترل آفات و امراض گیاهی مزارع ذکر کرد.
درجانی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از نیاز آبی برنج از طریق عملیات خاک‌ورزی و شخم تامین می شود، بنابراین انجام شخم زمستانه سبب صرفه‌جویی بیش از یک هزار و 200 متر مکعب آب در هر هکتار زمین در مصرف خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، قطعا برای استفاده از ظرفیت سد سفیدرود برای اجرای شخم زمستانه با توجه به شرایط موجود با محدودیت بسیار بالایی مواجه هستیم لذا شالیکاران گیلانی باید از نزولات آسمانی استفاده کرده و زمین‌های کشاورزی خود را شخم بزنند.
به گزارش ایرنا دو مرحله شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج و دارای مزایای بیشماری است و برنجکاران گیلانی باید به این گام اول توجه کنند چراکه افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.
شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است که هر ساله از کشت آنها حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.