به گزارش خبرنگار ایرنا، سردیس دکتر محمد معین در بوستان کتاب رشت و سردیس آیت الله باقر رسولی رشتی در کنار مسجد بادی الله این کلانشهر رونمایی شد.
دکتر محمد معین استاد بنام زبان فارسی و خالق فرهنگ معروف به فرهنگ محمد معین فرزند معین العلماء در سال 1297 در رشت در یک خانواده روحانی به دنیا آمد و در تیرماه سال 1350 در تهران درگذشت.
از این استاد ادبیات فارسی، فرهنگ فارسی معروف به فرهنگ معین، دوره کامل فرهنگ فارسی شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص و اعلام جغرافیایی در شش مجلد به چاپ رسیده است.
حدود بیست اثر دیگر نیز از وی به چاپ رسیده است، ضمن آنکه مقالات، ترجمه ها و کتاب های دیگری نیز که دکتر معین تصحیح کرده، در اختیار فرهنگ دوستان قرار دارد.
آرامگاه محمدمعین در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد.
آیت الله شیخ باقر رسولی رشتی رهبر قیام مردم رشت علیه رضا خان در سال 1305 شمسی است.
به مناسبت روز رشت در چله انقلاب، 40 نهال در پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی عصر امروز (پنجشنبه) در بوستان مفاخر این کلانشهر کاشته شد.
برنامه های ویژه گرامیداشت روز رشت در چله انقلاب از شنبه گذشته با برگزاری نشست خبری و رونمایی از مجموعه مستند هفت قسمتی هنرمردان خدا با موضوع زندگی هنری هفت شهید هنرمند کلانشهر رشت آغاز شد و تا چهاردهم دی ماه جاری ادامه دارد.
بمناسبت روز رشت برنامه های مختلفی از جمله اجرای موسیقی محلی با حضور هشت خواننده ، تور رشت گردی، نشست علمی رشت پژوهی، برگزاری بازی های بومی، محلی و مسابقه های ورزشی در پیاده راه فرهنگی رشت ، نواختن زنگ روز رشت به صورت نمادین در یکی از مدارس، نمایشگاه عکس ، پخش کلیپ روز رشت قبل از اکران فیلم در سینماهای این کلانشهر، برپایی بازارچه غذا و برپایی ایستگاه سلامت در پیاده راه رشت، تجدید میثاق با آرمان های شهدا و غباروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده های معظم شهدا با مشارکت امور ایثارگران برگزار شد.
عیادت از پاکبانان آسیب دیده کلانشهر رشت طی یک سال اخیر و برپایی میزخدمت در مصلی رشت قبل از نماز جمعه فردا از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت روز رشت برگزار خواهد شد.
461 سال پیش در زمان صفویه در 12 دی ماه، رشت به عنوان مرکز استان گیلان نامگذاری شد به همین مناسبت از سال 93، 12 دی به عنوان روز رشت نام گرفته است.
رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز به یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.