به گزارش ایرنا علی فتح اللهی عصر چهارشنبه در جلسه ساماندهی رودخانه ها در فرمانداری اظهار کرد: در استان گیلان با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، بارندگی و ... اغلب ساخت و سازها در حاشیه رودخانه ها، ارتفاعات در زمان بارندگی بویژه سیلاب مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.
وی افزود: رودخانه ها برای ما فرصت مناسبی برای رقم خوردن اتفاقات خوب است و در صورت عدم بهره­ برداری درست، این فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.
فتح اللهی با اشاره بر اینکه ضرورت دارد از این نعمت الهی به بهترین شکل استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید از این فرصت در شهرستان به صورت بهینه و با مدیریت استفاده شود.
وی با بیان اینکه نباید تنها به رودخانه ها به عنوان محل برداشت شن و ماسه نگاه کنیم، گفت: تجاوز به حریم رودخانه و تصرف بستر رودخانه موجب شده فشار روی رودخانه ها افزایش یابد.
صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در 25 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است. از 40 رودخانه جاری در استان بیش از 10 رودخانه کوچک و بزرگ در شهرستان صومعه سرا جریان دارد. میزان آب دهی رودخانه ها در تمام طول سال یکسان نیست و معمولاً از اواخر فروردین تا پایان مردادماه، آب رودخانه ها کاهش می یابد و همین رودخانه ها علاوه بر نعمتی که به مردم ارزانی می دارند، در مقاطعی از سال با طغیان خود موجب ضرر و زیان خصوصاً به بخش کشاورزی می شوند و بطور معمول هر ساله شاهد جریان سیل و آسیب های ناشی از آن هستیم.
سوم دی ماه جاری با دستور استاندار گیلان متن کامل شیوه ­نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های استان با هدف ساماندهی رودخانه‌ها، کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از سیل، شفاف سازی و ساده سازی فرآیند برداشت از مصالح رودخانه‌ای استان منتشر شد.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.