ولی جهانی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: در پی انجام عملیات پی‌کنی برای احداث ساختمان مسکونی واقع در خیابان هشتم شهریور شهر تالش، سازه معماری در گوشه شمال غربی پی بنای مزبور کشف شد و شامل یک گودال به عمق بیش از دو متر و دهانه 80 سانتیمتر است که دهانه بواسطه تخریب طاق آجری این سازه ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه عملیات ساختمان سازی متوقف شده، افزود: احتمال می رود سازه یادشده حمامی مربوط به دورانی پیش از قاجار باشد.
به گفته جهانی ، دیواره های این گودال با استفاده از سنگ های رودخانه ای ساخته شده و بر روی این پی و ازاره ( قسمتی از دیوار ایوان یا اتاق که از کف طاقچه تا روی زمین قرار دارد) سنگی طاقی از آجر احداث شده که بخشی از این طاق بر اثر حفاری برای ایجاد پی بنا ، تخریب شده است.
وی ادامه داد: آن چنان که امتداد ازاره های بخش داخلی این سازه نشان می دهد؛ احتمال امتداد این سازه در بخش های شرقی و شمالی وجود دارد لذا برای روشن شدن ابعاد این معماری و ارتباط آن بنیان گذاری شهر هشتپر طوالش که در اسناد دوره قاجاریه آمده، نیاز است تا با انجام کاوش ها و مطالعات دقیق تر این سازه معماری مورد شناسایی قرار گیرد.
وی گفت: مستند نگاری از سازه یادشده انجام شده و نتیجه کاوش اعلام می شود.
تالش در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
یک هزار و 70 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.