به گزارش خبرنگار ایرنا، بی شهردار ماندن رشت از اینجا آغاز می شود که با شروع به کار دوره پنجم شورای اسلامی، اعضای شورا با برگزاری جلسه هایی در صحن از میان گزینه های مختلف تصدی پست شهرداری رشت، با اتحاد و 11 رای مسعود نصرتی قزوینی نژاد را عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب کردند که مورد تایید وزارت کشور هم قرار گرفت.
مسعود نصرتی قزوینی نژاد که در ارائه برنامه های کاری خود برای کسب آرای اعضای شورا با شعار رشت به سوی شکوفایی برنامه های قابل توجهی برای شکوفایی رشت داشت، سی ام تیرماه امسال بعد از گذشت 10 ماه استعفانامه خود را به رئیس شورای اسلامی رشت ارائه و از سمت خود استعفا داد که پس از موافقت با این استعفا، علی بهارمست با رای 10 عضو شورای اسلامی رشت سرپرست شهرداری شد.
با برگزاری جلسه های مختلف در شورا با حضور نامزدهای تصدی پست شهرداری این کلانشهر و ارائه برنامه ها توسط آنها، در نهایت حامد عبداللهی با شش رای به عنوان شهردار منتخب انتخاب می شود که وزارت کشور او را برای تصدی پست شهرداری رشت مناسب نمی داند، به این ترتیب رشت با گذشت بیش از پنج ماه، شهردار ندارد؛ اکنون شهروندان این کلانشهر در انتظار تصمیم شورانشینان برای انتخاب شهردار هستند.
اعضای شورای اسلامی رشت نیز بعد از عدم تایید حامد عبداللهی ، شش گزینه را برای ارائه برنامه برای رقابت در تصدی پست شهرداری رشت معرفی می کنند اما آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار که سه شنبه گذشته با امضاء معاون اول رئیس جمهوری به سراسر کشور ابلاغ شد، گزینه ها را تغییر داد.
هیات وزیران در جلسه بیست و پنجم آذرماه گذشته به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را تصویب کرد.
در ماده یک این آیین نامه آمده است که شوراهای اسلامی شهرها موظفند ظرف مدت یک ماه پس از رسمیت یافتن، شهردار مورد نظر خود را بر اساس ضوابط و شرایط موضوع این آیین نامه ، انتخاب و صورتجلسه مصوبه شورا را به همراه مدارک و مستندات مورد نیاز، برای صدور حکم انتصاب به مرجع صدور حکم ارائه کنند.
در جلسه چهارشنبه گذشته اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت به نقل از رئیس شورا اعلام شده بود که آیین نامه جدید احراز سمت شهردار، لازم الاجراست و این موضوع ابلاغ شده که بایستی در انتخاب شهردار و بررسی گزینه ها، مدنظر قرار گیرد.
سیدامیرحسین علوی بیان کرده بود، حساسیت معاونت عمرانی وزارت کشور برای تصدی پست شهرداری رشت بالاست و بایستی حتما بر اساس موارد مندرج در آیین نامه جدید، شهردار رشت را انتخاب کنیم تا در تایید صلاحیت دچار مشکل نشود.
وی تاکید کرده بود که هر یک از اعضای شورای اسلامی بایستی گزینه های مدنظر برای تصدی در پست شهرداری رشت را تا سه چهار روز آینده به دبیرخانه شورا معرفی کنند تا مدارک تحصیلی و رزومه کاری آنها بررسی و در جمع بندی، گزینه های نهایی برای ارائه برنامه به صحن دعوت شوند.
در جلسه شامگاه امروز (دوشنبه) شورای اسلامی کلانشهر رشت بار دیگر اسامی 12 گزینه برای تصدی پست شهرداری همراه با آخرین مدرک تحصیلی و اهم سوابق اجرایی، علمی و ورزشی آنها ارائه شد.
حمید باقرپور، سید محمدعلی ثابت قدم، حجت جذب، رسول جماعتی، رضا جمشیدی چناری، مجتبی خدمت بین دانا، احمد رییس، رضا ساغری، اسدالله طهماسبی، سیدمسعود موسوی، سید جواد میرحسینی و رحیم شوقی چهارده به عنوان 12 گزینه برای تصدی پست شهرداری کلانشهر رشت معرفی و سوابق تحصیلی و رزومه کاری آنها مورد بررسی قرار گرفت که بنا به موارد اعلام شده در این جلسه تنها چهار تا پنج نفر شرایط آیین نامه جدید احراز پست شهرداری را دارند.
در این جلسه بنا به پیشنهاد تعدادی از اعضای شورا مقرر شد که گزینه های تصدی پست شهرداری رشت دارای شرایط آیین نامه جدید و تعدادی دیگر که شرایط آیین نامه را ندارند، در جلسه بعدی شورای اسلامی (شنبه هفته آینده) ارائه برنامه داشته باشند.
به گزارش ایرنا رئیس شورای اسلامی رشت شامگاه دوشنبه در هفتادمین جلسه شورای اسلامی این کلانشهر بیان داشت: مردم چشم انتظار تصمیماتی هستند که در صحن شورا گرفته می شود؛ نه جایز است و نه اجازه داریم وقت شهر و مردم را تلف کنیم.
سید امیرحسین علوی خاطر نشان کرد: شهردار آینده رشت بایستی صلاحیت عمومی، سلامت و توانایی برای تصدی پست شهرداری را داشته باشد و بر اساس این شاخص ها تصمیم خواهیم گرفت.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه در سخنانی بیان داشت: اصرار کردن بر روی گزینه ها موجب طولانی شدن فرآیند انتخاب شهردار می شود؛ مردم در انتظار انتخاب شهردار از سوی ما و خبر خوش هستند.
فاطمه شیرزاد با تاکید بر این که بایستی برای رضای خدا و اهداف عالیه شهر تصمیم بگیریم، اضافه کرد: فرصت سوزی به صلاح کلانشهر رشت نیست؛ بایستی به قانون و مردم احترام بگذاریم.
رضا رسولی یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه پیشنهاد دارد تا برای حفظ شأن گزینه های تصدی پست شهرداری قبل از ارائه برنامه هایشان، استعلام های لازم گرفته شود.
رشت از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری تاسیس شد، حاج میرزا خلیل آقا نخستین رئیس انجمن بلدیه رشت بود و پس از انتخاباتی در روز دهم بهمن ماه 1286، این انجمن تاسیس شد، مردم رشت از ابتدای تاسیس شهرداری تاکنون، شاهد حضور بیش از 60 شهردار بوده اند که میانگین عمر کاری کمتر از یک سال داشته اند.
رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد که در طول روز به یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
شورای اسلامی کلانشهر 11 عضو دارد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.