گزارش عصر شنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ محسن یوسف پور با بیان این مطلب، به عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آبخیزداری و اختصاص 200 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این امر خبر داد و افزود: گیلان سهم خوبی از این اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه آبخیزداری به ما کمک می کند تا از نعمت الهی باران بهره مند و از مصائب و مشکلاتی همچون سیل و زمین لغزش دور شویم، ادامه داد: طرح های آبخیزداری در سرشاخه های بالادست اجرا می شود تا بتوانیم پوشش گیاهی را تقویت کنیم و مانع از حرکت سریع آب به پایین دست و به خطر افتادن جان و مال مردم شویم.
یوسف پور اظهار کرد: استان گیلان بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار (70 درصد) اراضی ملی است.
وی گیلان را استانی به معنای واقعی سرسبز و بی نظیر در دنیا دانست و افزود: 565 هزار هکتار از اراضی ملی گیلان را جنگل های با ارزش هیرکانی تشکیل می دهد و حدود 224 هزار هکتار مرتع ییلاقی در بالادست داریم؛ اراضی ساحلی و بخشی از اراضی فاقد پوشش گیاهی نیز جزو اراضی ملی استان محسوب می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه وظیفه حفاظت و صیانت از انفال الهی را بر عهده داریم، تصریح کرد: بیش از 50 سال بود که از جنگل های طبیعی شمال کشور بهره برداری صنعتی صورت می گرفت و تنه درختانی همچون راش، بلوط و ممرز زیر اره صنایع بود اما از سال 95 با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اعتبارات ویژه ای که در این راستا تخصیص یافت، طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های طبیعی شمال کشور را آغاز کردیم و به زراعت چوب روی آوردیم.
یوسف پور گیلان را استان پیشرو در امر توقف بهره برداری صنعتی از جنگل دانست و گفت: از اسفند 96 هیچگونه پروانه قطعی برای درختان صادر نکرده ایم و افراد شاغل در شرکت های بهره برداری، اکنون در امر حفاظت از جنگل ها به کار گرفته شدند همچنین برای جلوگیری از ایجاد تنش در صنایع چوب کشت درختان صنوبر را مد نظر قرار دادیم تا علاوه بر تامین شدن خوراک صنایع، قاچاق چوب به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته بحث کاداستر کردن اراضی ملی و مستثنیات را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: کاداستر استفاده از علم و تکنولوژی برای تعیین مختصات و جانمایی دقیق عرصه های ملی و انفال است و در واقع می خواهیم اراضی ملی با مستثنیات مردم تداخل پیدا نکند.
یوسف پور با اشاره به قابل دسترس بودن نقشه های کاداستر برای عموم مردم اضافه کرد: عملیات کاداستر کردن را به مساحت 120 هزار هکتار در گیلان اجرا و برای 500 هزار هکتار برنامه ریزی کردیم و تا سال آینده تمامی عرصه ها کاداستر خواهد شد.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.