عبدالرضا قاسمیان لنگرودی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع نیست؛ اما باید به کاربری رودخانه از نظر اکولوژی توجه داشت و همزمان محدودیت های مورد نیاز برای استقرار سازه مربوطه را مد نظر قرار داد.
وی تصریح کرد: اگر دستگاه‌های متولی با نظارت دقیق از صدور هرگونه مجوز جلوگیری کنند،قطعا میزان این تهدید برای مردم کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه قوانین و مقررات برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها تکالیف مشخصی دارد افزود: قوانین این بخش از اراضی را متعلق به دولت می‌داند، اما بعضی از سودجویان و شاید هم عده‌ای از مردم نا آگاه بدون توجه به قوانین در جستجوی بهره برداری از اراضی جذاب(از نظر اکولوژیک و اقتصادی) حاشیه رودخانه ها به هر قیمتی هستند.
قاسمیان لنگرودی اضافه کرد: سودجویان قصد دارند با ساخت و سازهای غیرمجاز، پول فراوانی را بدون توجه به عواقب کارشان به دست آورند که این امر نه تنها موجب خسارات جانی و مالی فراوانی می‎شود، به محیط زیست نیز آسیب وارده کرده و در بلندمدت، ویژگی های اکولوژیک منطقه را دستخوش تغییرات نامطلوبی خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه، خانه سازی درحریم و بستر رودخانه،احداث سازه های تقاطعی و ... موجبات تعرض به رودخانه را به وجود می آورد وتعادل و پایداری آن را برهم می‎زند.
قاسمیان لنگرودی با بیان اینکه رودخانه ها به مثابه موجودات زنده ای هستند که در مقابل این تعرضات واکنش نشان می‎دهند، گفت: با توجه به اینکه در خصوص عدم ساخت و ساز در حریم رودخانه بسیار تاکیدشده، دستگاه های مرتبط تمام توان خود را به کار گیرند تا از هرگونه فعالیت و انجام معامله در حاشیه رودخانه و مسیل ها بطور جدی و قانونی جلوگیری شود..
وی یادآورشد: ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها یکی از اصلی‎ترین علل بروز سیل می‎باشد و اگر دستگاه‌های متولی با نظارت دقیق از صدور هرگونه مجوز جلوگیری کنند،قطعا میزان این تهدید برای مردم کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: کشور ما با توجه به آمارهای جهانی جزو 10 کشور اول دنیا به لحاظ تنوع و حجم وسیع خسارات ناشی از حوادث طبیعی است که در این میان سیل و خسارات ناشی از آن سهم بسزایی را به دوش می‌کشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان افزود: این در حالی است که بسیاری معتقدند مفهوم و جنس سیل کاملاً متفاوت از سایر حوادث طبیعی است و اگر مدیریت علمی و صحیح انجام شود، نه تنها یک تهدید نیست بلکه یک فرصت برای سیراب‌کردن سفره‌های زیرزمینی، مدیریت مخازن سد‌ها و تدارک آب شرب و کشاورزی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سیل از جمله مخاطرات محیطی است کـه منشـاء آن بین انسان و محیط طبیعی مشترک است، اظهار داشت: از خسارات مستقیم و محسوس آن مـی تـوان بـه هزینه های ایجـاد مسـکن موقـت، پاکسـازی منـاطق مســکونی و احــداث مجــدد ، احیــای سیســتم و شریان های حیاتی و از خسارات نامحسوس می‎تـوان به احساس ناامنی و ایجـاد آشـفتگی هـای اجتمـاعی اشاره کرد.
قاسمیان لنگرودی افزود: دستگاههای نظارتی بایستی وظایف خود را در محدودیت ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها به درستی انجام دهند تا جلوی هرگونه ساخت و ساز غیر قانونی و تعرض به حریم رودخانه گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: در صورت صدور مجوز از سوی مراجع ذیصلاح برای ساخت و ساز در این نواحی ، تمامی تمهیدات فنی و دانش های تخصصی جهت استحکام سازه مورد نظر با حفظ ویژگی های اکولوژیک منطقه و حداقل دخالت در محیط زیست لحاظ شود.
حدود 400 واحد مسکونی در گیلان در حریم رودخانه ها ساخته شده است.
7296 /6030
7296
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.