گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان به ایرنا حاکیست، لطفی در نشست با مدیران امور منابع آب گیلان، بر اجرای کامل مفاد شیوه نامه های ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه های، آب بندان‌ها و تالاب‌های استان تاکید و خاطرنشان کرد: با لایروبی و احیاء آب بندان ها، حدود 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و 800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه خواهد شد.
وی اظهار داشت: لایروبی آب بندان ها می‌تواند ذخیره آبی استان را در مقایسه با سدهای در حال ساخت به میزان 3/3 برابر سد شهربیجار، 1 / 5 برابر سدشفارود، 9 / 2 برابر سدپلرود و شش برابر سد لاسک افزایش دهد.
به گفته لطفی ، در شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها، سه روش برای ساماندهی رودخانه‌ها توسط واحدهای دانه‌بندی، پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بزرگ و ساماندهی ضمن برداشت با اهداف و فرآیند شهرستانی مدنظر قرار گرفته که در روش سوم با هدف پیشگیری از مخاطرات سیل در شهرستان و نیز بهسازی و بهبود مسیل های موجود، اختیاراتی به کارگروه‌های شهرستانی برای ساماندهی رودخانه‌ها داده شده است.
به گزارش ایرنا دوشنبه هفته جاری با تأکید مصطفی سالاری استاندار گیلان و با هدف ساماندهی رودخانه‌های استان، کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از سیل، شفاف سازی و ساده سازی فرآیند برداشت از مصالح رودخانه‌ای استان و با حضور دستگاه‌های ذیربط و نهادهای نظارتی شیوه نامه مذکور نهایی و برای اجرا ابلاغ شد.
وقوع بارندگی‌های متناوب در سطح استان و خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها، لزوم ساماندهی و برداشت رسوبات و آورد‌های سیلاب و نیز اصلاح و بهسازی مسیل‌ها توسط تله‌های رسوب گیر، گابیون‌بندی و سایر عملیات بهسازی را دو چندان نموده است.
در شیوه نامه یادشده ، سه روش برای ساماندهی رودخانه‌ها توسط واحدهای دانه‌بندی، پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بزرگ و ساماندهی ضمن برداشت با اهداف و فرآیند شهرستانی مدنظر قرار گرفته که در روش سوم با هدف پیشگیری از مخاطرات سیل در شهرستان و نیز بهسازی و بهبود مسیل های موجود، اختیاراتی به کارگروه‌های شهرستانی برای ساماندهی رودخانه‌ها داده شده است.
گیلان 14 هزار و 711 کیلومتر مربع مساحت دارد و از شمال به دریای خزر و جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان های زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود.
سه جریان هوایی منطقه‌ای که موجب بارش در گیلان می‌شوند عبارتند از جریان پرفشار سیبری، جریان اسکاندیناوی و جریان مدیترانه‌ای که البته علاوه بر آن جریان‌های محلی که معمولاً دارای نام‌های محلی‌اند عبارتند از بیرون‌وا (بادی که از شمال تالاب می‌وزد)، سرتوک ( باد شمال شرقی) ، خزری (باد شمال و شمال غربی که سرد و طوفانی است) ، بیرون گیله وا ( در زمستان و پاییز موجب باران می‌شود) ، دشته‌وا ( از شمال غربی می‌وزد) ، خشکه‌وا ( از شرق تالاب انزلی می‌وزد) و گرمیش (گرمچ- گرمش) که از البرز به‌طرف جلگه‌های ساحلی می‌وزد و گرمای محیط را در کوتاه‌ترین مدت چندین درجه بالا می‌برد و می‌تواند سبب آتش‌سوزی‌هایی در جنگل، روستاها و شهرها شود و نیز باد منجیل که بین رستم‌آباد و لوشان و بخشی از دره قزل‌اوزن جریان دارد.
آب و هوای گیلان معتدل است که ناشی از تأثیر آب و هوای کوهستانی البرز و دریای خزر است. این استان به دلیل همجواری با دریای خزر منطقه‌ای با رطوبت زیاد بوده و رطوبت نسبی آن بین 40 تا 100 درصد است. فصل خشکی در طول سال مدت زیادی دوام ندارد (در حدود یک ماه از نیمه خرداد تا نیمه تیرماه) و در غالب اوقات باران می‌بارد. بارندگی در تمامی نواحی استان به یک‌میزان صورت نمی‌گیرد.
بیش‌ترین ریزش در سطح دشت مربوط به شهر بندرانزلی می‌باشد و حداقل بارندگی در حوالی رودبار، لوشان و منجیل صورت می‌پذیرد.
در میان شهرستان‌های استان، آستارا سردترین و بندرانزلی گرم‌ترین نقاط هستند؛ درحالی‌که لاهیجان با هوایی مطلوب‌تر از سایر نقاط استان، زمستان‌های گرم‌تر و تابستان‌های خنک‌تر دارد. استان گیلان دارای 12 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک است و ثبت مشخصات جوی شامل درجه حرارت، سرعت وزش باد، تعداد روزهای یخبندان، میزان بارندگی، رطوبت نسبی و... در ایستگاه‌های سینوپتیک مستقر در شهرهای بندرانزلی، رشت، سنگر، آستارا، منجیل، لاهیجان، تالش، جیرنده، ماسوله، بندر کیاشهر، دیلمان و رودسر انجام می‌گیرد.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.