رسول امیدی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر این کالاها محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، پلاستیکی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک و کیف و کفش بوده که به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی ادامه داد: صادرات کالای غیرنفتی در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 136 درصد و از لحاظ ارزش اقتصادی 109 درصد افزایش یافته است.
امیدی اظهار کرد: میزان حمل و نقل خارجی ورودی در مدت یاد شده، 101 هزار تن کالا به ارزش 141 میلیون دلار و شامل لوازم چوبی، فراورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن بوده و از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به ترکیه، عراق و امارت متحده عربی حمل شده است.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا میزان حمل و نقل خارجی خروجی در 9 ماه گذشته، 186 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش 898 میلیون دلار بوده و از گمرک آستارا به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین حمل شده است.
وی بیان کرد: از آغاز سال تا ابتدای آذرماه پنج هزار و 389 تن کالا به ارزش 21 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شده و بیشتر آنها مواد غذایی، پلاستیکی و محصولات کشاورزی بوده است.
امیدی گفت: شمار ترددکنندگان از مرز این شهرستان در 9 ماه امسال یک میلیون و هفت هزار نفر است و نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد ترددکنندگان خروجی 80 درصد و ورودی 82 درصد افزایش داشته است.
او افزود: درآمد عمومی گمرک آستارا در 9 ماه گذشته، 626 میلیارد و 48 میلیون ریال بوده و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 100 درصد افزایش داشته است.
اداره کل گمرک آستارا در واردات و صادرات قطعی کالا، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد ایران است و سالانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.