به گزارش خبرنگار ایرنا محمد اسلامی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مسیر اجرای پروژه راه آهن رشت -آستارا در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: برخورداری مردم از این خط ریلی، محدودکردن آسیب به منابع طبیعی، محیط زیست و اراضی کشاورزی، قیمت تمام‌شده و زمان اجرای این پروژه جزو ملاحظات مدنظر ماست.
وی با مهم خواندن دو پروژه خط ریلی قزوین - رشت و رشت - آستارا افزود: به منظور درنظر گرفتن مسائل قابل اهمیت در اجرای پروژه رشت - آستارا ، دومین روز از سفر به استان گیلان را به این پروژه اختصاص دادم.
وزیر راه و شهرسازی به مطالعات انجام شده توسط چهار گروه از مشاوران در جهت اجرای پروژه رشت - آستارا از 10 سال گذشته اشاره و اضافه کرد: کارگروه بررسی مسائل منطقه‌ای و محلی اجرای پروژه خط ریلی رشت - آستارا و تلفیق آن با موضوعات ملی و بین‌المللی تشکیل شده و این کارگروه از نظر فنی، کارشناسی، اقتصادی و اجتماعی باید به جمع‌بندی برسد.
به گزارش ایرنا وزیر راه و شهرسازی روز گذشته (دوشنبه) از ایستگاه فلکده رشت در امتداد خط ریلی قزوین - رشت بازدید کرد. وی همچنین در جلسه شورای ترافیک استان حضور یافت.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود و قرار است این خط ریلی با حضور رئیس جمهوری افتتاح شود.
راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد. قرار است این خط ریلی با گذر از بنادر انزلی و کاسپین، تا شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان امتداد یابد و به خط ریلی آستارا - آستارا متصل شود.
مرحله نخست پروژه ریلی اتصال شهر آستارای ایران به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان، اوایل فروردین ماه امسال، با حضور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان به صورت نمادین و از محل همایش مشترک اقتصادی دو کشور در مرکز حیدرعلی‌اف باکو افتتاح شد؛ پروژه آستارا - آستارا بخشی از کریدور ریلی «شمال - جنوب» و «جنوب - غرب » است.
برای اجرای این پروژه 8.5 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 1.5 کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث و محلی به مساحت 35 هکتار در شهر آستارا پیش بینی شده است. با تکمیل کریدور شمال - جنوب موقعیت ارتباطی ایران ارتقاء می یابد و این مسیر ریلی، ایران را سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می کند.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.