به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد اسلامی دوشنبه شب در جلسه شورای ترافیک استان گیلان در رشت افزود: سقف زمانی برای اتمام پروژه راه آهن، پایان بهمن ماه و یک هفته نیز برای مرور انجام همه کارها و آماده بودن تمهیدات در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برای افتتاح راه آهن رشت - قزوین پیش بینی شده و بعد از این مرحله باید مقدمات راه آهن رشت - آستارا و اتصال ریلی به بندر کاسپین و بندر انزلی فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت زیربار رفتن محور قدیم رشت برای انتقال بار به آستارا تاکید و بیان کرد: باید انجام کار ترکیبی بین کامیون ها از طریق مسیر جاده ای و خط ریلی برای انتقال بار به منطقه قفقاز باشد.
وی بر ضرورت احداث پایانه مشترک راهداری و راه آهن برای جابجایی بار از مسیر جاده ای به ریلی تاکید و خاطر نشان کرد: لازم است برای افتتاح خط ریلی رشت - آستارا این نوع مقدمات فراهم شده باشد.
اسلامی بر لزوم اتصال خط ریلی به بندرکاسپین در سریع ترین زمان ممکن تاکید و خاطرنشان کرد: گرچه اتصال به بندرانزلی بدلیل موانعی که در مالکیت زمین ها وجود دارد ، زمانبر خواهد بود ولی لازم است زمانبندی مشخصی برای این پروژه تعریف شود و اراده ای جدی برای انجام آن باشد.
وزیر راه و شهرسازی به ضرورت ایمن سازی نقاط حادثه خیز استان نیز تاکید و بیان کرد: آموزش، بهسازی، ایجاد امکانات سخت افزاری و ایمن کردن تقاطع ها از اقداماتی است که می تواند به ایمن کردن راه ها کمک کند.
وی همچنین بر لزوم تکمیل آزادراه از رشت به سمت انزلی تاکید کرد و گفت: اگر این پروژه سرمایه گذار دارد ، دلیلی برای توقف آن نیست.
وی همچنین گیل پارک ها که به فاصله هر 10 کیلومتر در راه های استان پیش بینی شده را اقدامی خلاقانه و موثر در کنار همه مزایای آن از جمله محلی برای استراحت رانندگان و کاهش حوادث جاده ای دانست و افزود: گیل پارک، ایده ای خلاقانه است که علاوه بر امنیت، رفاه ، خدمات و رضایت مردم راه فراهم می کند.
وزیر راه و شهر سازی در خاتمه سخنانش گفت: در مواردی که سازمان آب برداشت مصالح رودخانه ای را مجاز می داند، باید برای تحکیم بناها و پروژه های استان، از این مصالح استفاده کرد.
به گزارش ایرنا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی غروب دوشنبه با همراهی استاندار گیلان از پروژه خط آهن قزوین - رشت و ایستگاه آن در منطقه فلکده رشت بازدید کرد. اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود و قرار است این خط ریلی با حضور رئیس جمهوری افتتاح شود.
راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد.
دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهـن قزوین - رشت بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می شود. همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است.
این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین - رشت 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز ، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.