حامد فومنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شب شیون فومنی در تهران فردا (سه شنبه چهارم دی ماه) ساعت 17 به همت مجله بخارا و بنیاد شیون فومنی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان برگزار می شود.
وی اظهار داشت: در پاسداشت این شاعر و ترانه سرای معاصر چهره های برجسته ادبیات، شعر، هنر و پژوهش کشور همچون دکتر محمد روشن، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمد سریر، شمس لنگرودی، دکتر فرهاد طهماسبی، دکتر علیرضا حسن زاده و علی دهباشی حضور داشته و با سخنرانی های تخصصی خود به ویژگی ها و ارزش های ادبی و جایگاه ممتاز شیون فومنی در شعر گیلکی و شعر فارسی اشاره خواهند داشت.
وی ادامه داد: در این برنامه اجرای موسیقی اصیل ایرانی بر اساس یکی از غزل فارسی شیون فومنی توسط استاد علی جهاندار و نماهنگ' کاغذنیویس' با صدای فریدون پوررضا و ترانه شیون فومنی تعریف شده است.
شیون فومنی (میراحمد فخری نژاد) سوم دی ماه 1325 چشم به جهان گشود. او از معدود شاعران مردمی و محبوب سواحل صبوری خزر است که به گواهی آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه در عرصه شعر گیلکی و فارسی در ادبیات معاصر خوش درخشیده است.
شیون در شعر گیلکی از مفاخر و مشاهیر ادبیات شمال کشور بشمار می رود. او با دکلمه اشعار گیلکی اش در قالب آلبوم های صوتی ' گیله اوخان' (پژواک گیلان) در جایگاه شعر مخاطب دار شمال با اقبال کم نظیر خاص و عام در پیوندی عاشقانه و تنگاتنگ با مردم و زندگی آنان، نام خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین شاعر گیلکی سرا در تاریخ ادبیات گیلان به ثبت رساند.
شیون فومنی به عنوان شاعر دوزبانه در شعر فارسی نیز از شاعران توانا و نامدار معاصر است. او در سرایش غزل فارسی در پیوند هنرمندانه سنت و نوآوری از نظر وجوه برجسته سبک فردی و شخصی در زمره شاعران ' غزل نوسرا ' و 'نوآور در غزل ' است.
ترانه سرایی از دیگر فعالیت های ادبی شیون است که کلام آهنگینش در آثار آهنگسازان و خوانندگان صاحب نام، از نظر سبک ادبی رنگ و جلوه ی خاص خود را دارد.
شیون فومنی در غروب 23 شهریور 1377 در تهران چشم از جهان فروبست و در سلیمانداراب رشت آرمید.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.